اصلاح یک اشتباه
بین مردم و حتی طلاب رایج است که اگر حاکم شرع، حکمِ به رؤیت هلال نمود، اول ماه ثابت می گردد و تبعیت از او بر همگان حتی مقلّدان سایر مراجع لازم است و لذا به مجرّد اینکه تلویزیون اعلام کرد که هلال نزد رهبری ثابت شده، دیگر خود را محتاج به مراجعه به نظر مرجع خود نمی بینند و روزه را می خورند
درباره این پندار چهار نکته قابل توجه است:
اولاً حاکم شرع به معنای رهبر سیاسیِ جامعه نیست؛ بلکه هر مجتهد عادلی حکمِ به اول ماه بنماید، احکام حکم حاکم بر آن جاری می شود
ثانیاً: حکم حاکم غیر از ثبوت هلال نزد حاکم است. یعنی اگر مجتهد بگوید: هلال ماه شوال برای من ثابت شده است، برای بقیه حتی مقلدانِ خود او کافی نیست مگر آنکه از این گفته برایشان اطمینان به رؤیت هلال حاصل شود که در آن صورت از اطمینانشان پیروی می کنند نه از نظر حاکم
ثالثاً: حتی اگر حاکم بگوید: من حکم می کنم که فردا عید است، خیلی از مراجع حکم او را نافذ نمی دانند مثلاً آقای سیستانی و وحید و شبیری حکم حاکم را از طرق اثبات اول ماه نمی دانند
رابعاً حتی کسانی که حکم حاکم را نافذ و طریق اثبات اول ماه می دانند می گویند: در صورتی که مکلّف اجتهاداً یا تقلیداً علم به خطای اجتهادی یا مصداقیِ حاکم داشته باشد، در حق او نافذ نیست مثلاً آقای مکارم با اینکه حکم حاکم را از طرق اثبات اول ماه می داند ولی چون مانند آقایان وحید و سیستانی و شبیری نظرش این است که ملاک رؤیت هلال با چشم عادی است نه چشم مسلّح مانند تلسکوپ، اگر هلال ماه برای حاکم از طریق تلسکوپ ثابت شود و بر طبق آن حکم کند، تبعیت از او را غیر لازم بلکه غیر جایز می داند
بنابر این سخن آقای فلاح زاده فقط بر اساس نظر کسانی که حکم حاکم را نافذ می دانند و نظرشان در ملاکیتِ چشم عادی یا مسلح با حاکم یکسان است، صحیح و طبق نظر بقیه غلط است.