📍تلاش قالیباف و مجلس برای قطع ید مافیای خودرو 🔹چرخش عرضه و تقاضایی که در بازار خودرو وجود داشت و انحصاری که در این صنعت برای عده‌ای خاص در نظر گرفته شد این کالای مصرفی در ایران را به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد و فشار بر سبد خرید مردم برای خرید خودرو را چندین برابر کرد. 🔹اینجا بود که مجلس یازدهم از اواسط بهمن سال ۱۴۰۱، در کمیسیون تلفیق پیرامون مجوز واردات خودروهای کارکرده، در مصوبه‌ای وزارت صمت را مکلف کرد تا نسبت به واردات خودروهای سواری کار کرده با عمر کمتر از پنج سال در سال ۱۴۰۲ اقدام کند. 🔹این مصوبه مجلس منجر به رفت و آمدهای مستمر برخی خودروسازان در راهروهای مجلس شده بود. اما پس از تصویب این موضوع، در پی پیگیری جدی واردات خودروهای کارکرده توسط قالیباف در کمیسیون تلفیق و کمیسیون صنایع و همراهی دیگر نمایندگان مجلس، تلاش می‌شد که واردات خودروهای کارکرده خارجی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گنجانده شود؛ برهمین اساس ۱۳ اسفند ماه بود که نمایندگان مجلس در مصوبه ای به وزارت صمت مجوز واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال را دادند. 🔹اما مصوبه‌ مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، در موضوع واردات خودرو، مورد ایراد شورای نگهبان قرار نگرفت اما به دلیل ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص، از لایحه بودجه حذف شد. 🔹پس از حذف مصوبه مجلس از بودجه ۱۴۰۲ برای واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر پنج سال، به دلیل ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، این سوال در فضای مجازی و رسانه‌ها مطرح می‌شد که چه کسی یا کسانی مخالف واردات خودروهای دست دوم خارجی هستند؟ 🔹اما قالیباف و نمایندگان دست از تلاش برنداشتند و در لایحه بودجه سال بعدش دوباره این مصوبه را آوردند و یک تنه برای اجرایش در ۱۴۰۳ ایستادند تا اینکه آیین نامه آن در تیر امسال ابلاغ شد اما هنوز خبری از اجرایش توسط دولت آن بعد از پنج ماه نیست.