⭕️ اولویت اورژانسی در فرهنگ عمومی جامعه
🔻میدان نبرد در آینده، ذهن مردم است و جنگها برای تصاحب فهمهاست. هویت جنگ شناختی، «تلاش برای ایجاد تغییر در تصمیمگیری افراد با تغییر دادنِ باورهای آنها، بهوسیلۀ تغییر در احساسهای آنها» است. نقطه کانونیِ این تعریف، «تغییر در احساسها» است بهطوری که اگر عنوان «جنگ شناختی» را به عنوان «جنگ احساسها» تغییر بدهیم به واقعیت نزدیکتر میشود.
🔻انبوه اطلاعات و اخبار، سبب شده است تا مخاطبین به «کوتاهخوانی» رو بیاورند و همچنین از مواجهه با متن، به مواجهه با تصویر منتقل شوند و بر همین اساس، راهبرد رسانهها و شبکههای اجتماعی، انتقال پیامهای کوتاه و تصویری است و از آنجاییکه آنچه در کوتاهترین زمان دریافت و فعال میشود «احساس» است استراتژی رسانهای به برانگیختن احساس مخاطبین در پیامها، متمرکز شده است.
🔻«احساسها»، به سرعت شعلهور میشوند و بعد از عبور از موقعیتی که سبب برانگیختگی شده بود، فروکش میکنند و محو میشوند و فقط آثار تخریبیِ آن در زمان برانگیختگی باقی میماند، اما «عقلها»، محاسبه میکنند و براساس نفع و ضررهای درازمدت تصمیمسازی میکنند.
🔻اگر از کسانی هستیم که با مواجه شدن با یک خبر، ناخودآگاه حسّ میگیریم باید فکری بهحال خود بکنیم و الا مدیریت زندگیِ ما به دست خبرها خواهد افتاد. ما باید آموزش ببینیم و تمرین کنیم که در مواجهه با یک خبر، چیزی که فورا در ذهن ما خطور میکند این باشد که «چقدر این خبر قابل اعتماد است؟»، «چقدر کلمات و تصاویری که در این خبر استفاده شدهاند مطابق واقعیت هستند؟» و تا شواهد کافی برای آن پیدا نکنیم هیچ احساسی نسبت به آن در درون ما ایجاد نشود.
🔻ماموریت دانش «منطق»، ارائه قواعدی است که جلوی خطاهای فکری را بگیرد و بالخصوص سرفصل «مغالطات» در منطق، آشنا کردن با انواع «واقعنماها» است.
🔻تبدیل مباحث فنی و تخصصیِ مغالطات در منطق، به زبان عمومی و در قالب پیامهای کوتاهِ حاوی تصاویر، و انتقال انبوه آنها به مخاطبین، از کارهای حیاتی است که باید در فضای رو به آینده صورت پذیرد.
🌺🇮🇷
@Mobin_rfm