🔻بازخوانی یک تحلیل غلط آیا آقای زنگنه امروز مسئولیت رشد بی‌رویه مصرف بنزین را می‌پذیرد؟ 🔹خردادماه سال 94 بنزین تک‌نرخی شد و در این زمان، دیگر مثل سالهای قبل از آن که بنزین چندنرخی و سهمیه بندی بود، استفاده از کارت سوخت شخصی و یا سوخت‌گیری با کارت سوخت آزاد در دست جایگاهداران تفاوتی نداشت. پس از آنکه سهمیه‌های باقی مانده نیز تمام شد و همه مردم فقط بنزین 1000 تومانی مصرف کردند، رفته رفته استفاده از کارت سوخت شخصی در نبود هیچ الزام قانونی و یا وجود مزیت اقتصادی، به فراموشی سپرده شد و بیشتر مردم با کارت سوخت جایگاهداران اقدام به سوخت‌گیری می‌کردند. 🔹بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در آن زمان استدلالی درخصوص عدم نیاز به سامانه هوشمند سوخت مطرح کرد که در همان زمان نیز این استدلال مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت. زنگنه در گفت‌وگویی در میانه سال 95 بیان کرد : "« بهتر است یک چیز به شما بگویم، کاری که هیچ کس در دنیا انجام نمی دهد و تنها ما انجام می دهیم را باید به آن شک کنیم و بر عکس کاری که در همه جای دنیا انجام می شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم. هیچ کس در دنیا از سامانه هوشمند سوخت استفاده نکرده است.»" 🔹 حذف کارت سوخت که با هدف ساده سازی فرآیند سوخت گیری برای مردم صورت گرفت اشتباه بزرگی بود که به کاهش شفافیت نظام توزیع سوخت و کاهش ظرفیت مدیریت بر مصرف سوخت و در نتیجه افزایش قاچاق بنزین منجر شد. اکنون اگر کارت سوخت شخصی به نظام توزیع سوخت کشور بازگردد، آمار شفافی در اختیار وزارت نفت در قالب سامانه هوشمند سوخت قرار می گیرد که می توان بخش قابل توجهی از قاچاق را که از مبادی جایگاه‌های سوخت شروع می شد، حذف کرد. 🔹بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان نیز اخیراً در خصوص دلایل احیای مجدد کارت سوخت شخصی در نظام توزیع بنزین کشور گفت: "الزامی شدن کارت سوخت با هدف کاهش قاچاق سوخت مورد توجه قرار گرفته است." 🌺🇮🇷 @Mobin_rfm