(ادامه پیام) 🌹 سپس حضرت علی(ع) به شمردن یکایک آنها پرداخت و فرمود: حذیفه، این روز استراحت است و روز رها شدن از غم و اندوه؛ و روز غدیر دوم؛ و روز سوزانده شدن گناهان؛ و روز حبوه؛ و روز رفع قلم؛ و روز هدایت؛ و روز عقیقه؛ و روز برکت؛ و روز انتقام؛ و عید بزرگ خدا؛ و روزی است که دعا در آن مستجاب است؛ و روز نگه داشتن بزرگ و روز تولیه؛ و روز شرط؛ 🌺 و روز در آوردن لباس مشکی؛ و روز پشیمانی ظالمان؛ و روز شکسته شدن دشمنان شیعه؛ و روز از بین رفتن مشکلات؛ و روز پیروزی؛ و روز نمایش؛ و روز قدرت؛ و روز ورقه ورقه شدن؛ و روز شادمانی شیعه؛ و روز ترویه؛ و روز انابه؛ و روز زکات بزرگ؛ و روز فطر دوم؛ 🌹 و روز سبیل الله تعالی؛ و روز تجرع بالرقیق؛ و روز رضایت؛ و عید اهل بیت؛ و روزی که بنی اسرائیل پیروز شدند؛ و روزی است که خدای متعال اعمال شیعه را پذیرفت؛ و روز دادن صدقه؛ و روز زیاده خواستن (از خدای متعال)؛ و روز قتل منافق؛ و روز وقت معلوم؛ و روز "شادی اهل بیت"؛ و روز مشهد؛ و روزی که ظالم دستش را می‌گزد؛ 🌺 و روزی است که گمراهی ویران شد؛ و روز رسیدن؛ و روز شهادت؛ و روز گذشتن از مؤمنین؛ و روز مستطاب؛ و روز (به درک) رفتن سلطان منافق؛ و روز پس دادن؛ و روزی که مؤمنان در آن استراحت می‌کنند؛ و روز مباهله؛ و روز مفاخره؛ و روز قبولی اعمال؛ و عید نحیل؛ و روز نحیله؛ و روز شکر؛ 🌹 و روز نصرت مظلوم؛ و روز زیارت؛ و روز دوست داشتن و مودت ورزیدن؛ و روز رسیدن؛ و روز برکت؛ و روز کشف شدن بدعت؛ و روز زهد از گناهان؛ و روز ندا دهنده؛ و روز موعظه؛ و روز عبادت؛ و روز اسلام است. 🌺 حذیفه می‌گوید: پس، از خدمت امیرالمؤمنین(ع) برخاستم و با خودم می‌گفتم اگر هیچ کار خوبی هم بلد نباشم؛ و ثوابی نخواهم مگر دوست داشتن این روز (نهم ربیع الاول)، برایم کافی است. ☘️ بحار الانوار ج۳۱ ص۱۲۰ 🌹 شیخ عباس قمی می‌نویسد: 🌺 «روز نهم ربیع الاول، روزی عظیم الشان و روز سرور شیعه و عید بزرگ آنها است، حضرت رسول(ص) این روز را عید قرار داده و امر کرده که مردم نیز آن روز را عید قرار دهند، هر که در این روز چیزی انفاق کند، گناهانش آمرزیده است، مستحب است در این روز اطعام برادران مؤمن و خشنود کردن آنها و توسعه دادن در نفقه و پوشیدن جامه نو و شکر و عبادت خدا؛ و این روز، روز برطرف شدن غم هاست» ☘️ وقائع الایام ص۳۱۵ 🌹 صاحب جواهر می‌نویسد: 🌺 و اما غسل برای روز نهم از ماه ربیع الاول؛ پس به تحقیق حکایت شده که احمد بن اسحاق قمی در این روز به عنوان عید، غسل کرده است؛ به خاطر روایتی که از اتفاق واقعه عظیمی در این روز خبر می‌دهد که سرور مؤمنین و غضب منافقین را به دنبال دارد... 🌹 و به تحقیق به روایت مفصلی از پیامبر اکرم(ص) در فضل و برکت این روز و اینکه روز شادی و سرور برای ایشان می‌باشد، برخورد کردم که ذهن انسان در فهم آن متحیر و سرگردان می‌شود؛ و در آن روایت به وقوع آن امر (کشته شدن عمر بن خطاب) در این روز تصریح شده است. 💫 پس چه بسا که ما به علت مستحب بودن غسل در مثل چنین ایامی، قائل به استحباب غسل در این روز شویم؛ و مخصوصاً که این روز برای ما و پیشوایان ما علیهم السلام روز عید و سرور می‌باشد. ☘️ جواهر الکلام ج۵ ص۴۳ 🌹 علامه مجلسی می‌نویسد: 🌟 «بین علمای شیعه و سنی در مورد روز کشته شدن عمر اختلاف است، مشهور آن است که قتلش در روز بیست و ششم ذی الحجه بوده است و برخی گفته‌اند روز بیست و هفتم؛ و مستند این دو قول نقل مورخان است، اما از کتب معتبره چنان که تا کنون نیز نزد شیعیان مشهور است، بر می‌آید که کشته شدن او در روز نهم ربیع الاول بوده است؛ ✨ و این مطلب مشهور بوده است در بین جمعی از محدثین متقدم شیعه، سید بن طاووس در کتاب اقبالش آورده است که شیخ صدوق روایتی از امام صادق(ع) نقل کرده است که روز قتل عمر، روز نهم ربیع بوده است و از این نکته به دست می‌آید که شیخ صدوق معتقد به این مطلب بوده است. روایت معتبری نیز از احمد بن اسحاق نقل شده است که این مطلب را اثبات می‌کند... 🌟 اتفاق مورخان اهل سنت در این که روز کشته شدن عمر، بیست و ششم ذی الحجه بوده است نمی‌تواند با این احادیث معتبره معارضه داشته باشد زیرا مورخان آنها در مورد روز شهادت پیامبر اسلام(ص) و علی(ع) نیز با ما اختلاف دارند... شاید آنها روز کشته شدن عمر را پنهان کرده‌اند تا شماتت شیعه را از خود دفع کنند. ☘️ زاد المعاد ص۲۵۷ (ادامه متن در پیام بعدی)