💎نكات مهدوی💎
🌀با توجه به روایاتی که می گوید "حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) در عصر «غیبت کبری» برای کسی شناخته نمی شود" چگونه مي توان قائل به امکان «ملاقات» با ایشان شد؟
برخى براى استدلال بر عدم امكان رؤيت در عصر غيبت كبری به روايات خاصى تمسك كرده اند؛ مانند روایاتی که می گوید: «وَ لَكِنَّ الْحُجَّةَ يَعْرِفُ النَّاسَ وَ لَا يَعْرِفُونَهُ .... »(1)؛ (ولكن حجت، مردم را مى شناسد؛ ولى آنان او را نمى شناسند ...) و نيز در روايت ديگرى آمده است: «وَ اللَّهِ إِنَّ صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ لَيَحْضُرُ الْمَوْسِمَ كُلَّ سَنَةٍ يَرَى النَّاسَ وَ يَعْرِفُهُمْ وَ يَرَوْنَهُ وَ لَا يَعْرِفُونَهُ»(2)؛ (به خدا سوگند! همانا صاحب اين امر هر سال در موسم [حج] حاضر مي شود، مردم را مي بيند و آنان را مي شناسد و مردم نيز حضرت(عجل الله تعالی فرجه) را مي بينند؛ ولى او را نمي شناسند).
در پاسخ بايد گفت:
1. نفى در اين گونه روايات نسبت به عموم مردم است و لذا منافاتى با رؤيت و معرفت برخى از افراد خاص ندارد.
2. روايت دوم در مورد حج است و لذا عموميت ندارد.
3. مقصود از «عدم رؤيت» در روايت دوم، به قرينه «لَا يَعْرِفُونَهُ» كه در روايت اول آمده، «نشناختن» است، خصوصاً آنكه در ادامه روايت، حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه) به حضرت يوسف(عليه السلام) تشبيه شده است كه برادرانش او را ديدند؛ ولى نشناختند.(3)
◽️پی نوشت:
(1). الغيبة للنعماني، ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، نشر صدوق، تهران، 1397 ق، ص 142.
(2). من لا يحضره الفقيه، ابن بابويه، محمد بن على، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم، 1413 ق، ج 2، ص 520.
(3). گردآوری از: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضواني، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چاپ هفتم، 1390 ش، ص 454.
#نكات_مهدوی
#آموزش_مهدوی
#امام_زمان
@Montazeranezohour