🌺تفسیر صفحه 5🌺
سوره مبارکه بقره از آیات 25 تا 29
این صفحه شریفه مسیری را طی کرده است که بعضا در قران عزیز ما شاهد آن هستیم . وقتی که خدای عزیز در قران مردم را معرفی می کند. اقسام مختلف و گونه های مختلف مردم را معرفی می کند نتیجه کار این گروه های مردمی هم بیان می کند .اگر دقت کردید در صفحات ما قبل خداوند به سه گروه از مردم اشاره کرد در حقیقت مردم از 3 گروه خارج نیستند یا اهل ایمان و تقوا هستند یا کافران و مشرکان هستند و یا منافقان هستند .که بهر حال این گروه منافق معلوم نیست نهایتا با کدام گروه هستند البته قران عزیز فرمود که اینها با اهل ایمان نخواهند بود وقتی که راجع به هر سه گروه خداوند صحبت کرد نتیجه کار هر سه گروه را هم بیان کرد نتیجه کار آن دو گروه یعنی منافقان و کفار این شد که آنها هیزم جهنم خواهند بود آنها در دنیا سعاتمند نمی شوند در آخرت هم گرفتار اعمال خود و عذاب الهی هستند . اما در صفحه 5 در آیه 25 خداوند نتیجه کار گروه سوم را بیان فرموده است .فرموده است : وَبَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ این که الان ملاحظه کردید در سوره بقره بعضا در همه جای قران آمده وقتی که خداوند درباره گروه ها صحبت کرد آنها را هم بیان می کند.در باره اهل ایمان فرموده خداوند به آنها بشارت می دهد به آنهایی که ایمان و عمل صالح دارند که آنها در بهشت الهی رستگار خواهند شد .قران عزیز ما را دعوت می کند اگر واقعا دنبال سعادت هستیم باید دو مسیر را طی کنیم اول مسیر مسیر اعتقادی است یعنی ایمان و دوم عمل صالح است یعنی اعمالی که تا بع آن ایمان باشد اگر یکی از اینها باشد و دیگری نباشد انسان سعادتمند نخواهد شد یعنی اگر عملی باشد عمل خوبی باشد اما اعتقاد درستی نداشته باشد این عمل، عمل صالح نیست و به نتیجه هم نخواهد رسید و اگر کسی مومن باشد به کتاب خدا به پیامبر خدا و به خدای عزیز ایمان داشته باشد اما اعمال نداشته باشد این هم بدرد نمی خورد آن وعده سعادتی که خداوند داده در دنیا و آخرت نصیب انسان می شود تابع ایمان و عمل صالح است. از نکات دیگر صفحه شریفه این است که خداوند یکی از موجودات کوچک جثه خودش به نام پشه مثال زده بعضی وقت ها ما فکر می کنیم مخلوقاتی که در عالم هست خلقت آنها تابع سختی و آسانی هست این سختی و آسانی برای مخلوق است وگرنه برای خالق فرقی ندارد که پشه خلق کند یا کوه خلق کند یا کهکشان خلق کند . از نظر خالق هر دو یکسان است تفاوت برای مخلوق است برای خداوند حیایی نیست و شرمی نیست و سختی نیست که پشه مثال بزند یا کوچکتر از آن یا بزرگ تر از آن. چون به هر حال هر چه که در عالم باشد مخلوق خدای عزیز است بعد فرموده آنهایی که اهل هدایت هستند اهل ایمان هستند به تمثیل های خداوند ایما ن می آورند چه کوچک چه بزرگ چه از نظر آنها سخت چه آسان .چون نگاه وقتی از نگاه خالق باشد سخت و آسانی بی معنی می شود در نتیجه اهل ایمان به اینطور مثال ها ایمان می آورند .اما آنهایی که قصد ایمان ندارند از این مثال ها هم ایراد در می آورند بهانه در می آورند .در ایه 27 خداوند از یک میثاق و عهد صحبت کرده است ما به خدای عزیز تعهد دادیم که در دنیا جز او نپرستیم و جز از او استعانت نگیریم .آنجا که فرمود : أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ دلیل بر این است که انسان پیش از تولد به خدای عزیز پیش از آمدن به عالم ماده به خدای عزیز وعده داده است پیمان بسته که جز او نپرستداما فاسقان که در آیه 26 خداوند به آن اشاره کرده این عهد را فراموش می کنند می شکنند به این عهد توجهی نمی کنند ، در دنیا مسیر فساد را طی می کنند .از آیه 28 این معنا بر می آید که عالم برزخ حتما وجود دارد اینکه فرموده كَیْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنْتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْیَاكُمْ ثُمَّ یُمِیتُكُمْ ثُمَّ یُحْیِیكُمْ ثُمَّ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ به عوالم مختلف زندگی بشر اشاره کرده است پیش از عالم ماده در عالم ماده در عالم برزخ و در عالم قیامت و آخرت .یکی از نکاتی که در آیه 21 آمده استوای بر آسمان است.این عبارت ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ که بعضا در قران عزیز خواهد آمد مثل استوای بر عرش استوای بر آسمان به معنای تدبیر امر و ربوبیت خدای عزیز هست پس این که میفرماید زمین را خلق کردم برای شما و هر آنچه که در زمین هست خلق کردم بعد از آن به آسما ن پرداختم یعنی اینکه تدبیر امرم بعد از آن متوجه آسمان شد.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
#منتظران_حضرت_مهدی_عجل_الله_تعالی_فرج_الشریف
#تک_تک_اعمالمون_به_نیت_سلامتی_و_ظهور_امام_زمانمون_
@Montazranmahdi_313