نکته تفسیری صفحه ۵۵۱ قول بی­ عمل: فردی را در نظر بگیرید که پیوسته دیگران را به نظافت و پاکیزگی توصیه می­ کند؛ ولی خودش آلوده و کثیف است. یا شخصی که به شما وعده می­ دهد که در مشکلات به یاری شما می­ شتابد؛ ولی در سختی­ ها خبری از او نیست. یا فردی که پیوسته از مضرّات دخانیات صحبت می­ کند و خودش سیگار می­کشد! هر انسان عاقل و آزاده­ای، با دیدن چنین افرادی، احساس ناخوشایندی پیدا می­ کند و از سخنان توخالی و بی­ مغز آنان بدش می­ آید. حقیقت این است که میان سخن گفتن و عمل کردن، فاصله­ ی زیادی وجود دارد، و گذر از مرحله‏ ی سخن و رسیدن به مرحله‏ ی عمل، نیازمند عزم و اراده‏ ی والایی­ است. خداوند نیز از کسانی که در مرحله‏ ی سخن می­ مانند و به مرحله‏ ی عمل نمی­ رسند، ناخشنود است و در آیه‏ ی 3 این سوره به­ روشنی بیان فرموده که از چنین افرادی «نفرت» دارد! خدای بزرگ، در آیات دیگری از قرآن نیز به این نکته اشاره فرموده است؛ مثلاً در آیه‏ ی 44 سوره‏ ی بقره می­ فرماید: آیا مردم را به خوبی فرمان می­ دهید و خودتان را فراموش کرده­ اید؛ در حالی که شما کتاب آسمانی­تان را می­ خوانید؟ آیا عقلتان را به کار نمی­ گیرید؟[1] به طور کلّی از آموزه­ های دین اسلام فهمیده می­ شود که دانشمند حقیقی از نظر خدا، کسی­ست که گفتار و رفتارش با یکدیگر هم­خوان باشد، و رفتارش گفتارش را تأیید کند. از این رو پیشوایان معصوم دین نیز بر هماهنگی بین سخن و عمل تأکید فراوانی کرده­ اند. در حدیثی از امام صادق علیه السلام می­ خوانیم: «منظور [خدا] از دانشمندان، کسانی­ است که رفتارشان گفتارشان را تأیید می­ کند، و کسی که رفتارش گفتارش را تأیید نکند، عالم نیست.»[2] در آیات بعدی نیز می­بینیم که خداوند کسانی را می­ ستاید که بر سر عهدی که با خدا بر سر جنگ و پیکار با دشمنان او بسته­ اند، می­ مانند و همچون سدّی فولادین جهاد می­ کنند، و از کسانی که در ظاهر به پیامبران زمانشان ایمان آورده بودند و به فرمان آن­ها عمل نمی­ کردند، به بدی یاد می­ کند، آری، حقیقت این است که اسلام، دین عمل و تلاش است، و نه دین سخن­رانی و شعار، و شعار و سخن­رانی اسلام نیز بی­ شک نوعی تلاش و کوشش است. نمونه‏ ی روشن این نکته، زندگی پیشوای نخست ما امام علی علیه السلام است. اگر آن بزرگ­مرد تاریخ، از جنگ و جهاد سخن می­ گفت، خود نیز در صف اول پیکار با دشمنان خدا بود. اگر به زهد و دوری از تجمّل­گرایی تشویق می­ کرد، خود نیز زاهدترین مردم زمانش بود و در کمال ساده­ زیستی زندگی می­ کرد. اگر مردم را به عبادت و بندگی خدا توصیه می­ کرد، خودش عابدترین شخص نیز بود. اگر به انفاق و صدقه دستور می­ داد، انفاق­ های شبانه­ اش نیز در تاریخ ثبت شده است. و اگر شعار عدالت می­داد، همه می­ دانستند که نزدیک­ترین بستگانش نیز نزد او با دیگران یکسان هستند. آری، هرچند علی علیه السلام ـ به اعتراف دوست و دشمن ـ یکی از ادیب­ترین و فصیح­ ترین مردان عرب در طول تاریخ است، بیش از آن، مرد تلاش و کوشش و عمل بود، و همین رفتار او، گفتارش را تا ابد جاودانگی بخشید. [1] - آیه کمی آزاد ترجمه شده و در برگردان آن، از تفاسیر آلاء­الرحمن و جلالین استفاده شده است. [2] - مجمع البیان، ج8، ص636 🕊👇 @Montazranmahdi_313