✍️ مهمترین علل شکست کسب و کارها (بررسی ۲۶۹ کسب و کار شکست خورده) 🔹در پژوهشی که روی ۲۶۹ کسب و کاری که از سال ۲۰۱۰ تا الان تاسیس شده و شکست خورده اند، علل شکست ها در ۲۰ مورد (علت اول مهمترین و علت بیستم کم اهمیت ترین) معرفی شده که عبارتند از: 🔸۱- عدم درک درستی از نیاز بازار 🔸۲- عدم مدیریت مالی صحیح و تموم شدن پول 🔸۳- نداشتن یک تیم خوب (فنی؛ بازاریابی و آشنا به محیط) 🔸۴- عدم توان رقابت با رقبا 🔸۵- قیمت گذاری نادرست یا بهینه سازی نکردن هزینه ها 🔸۶- عدم طراحی محصول کاربر پسند 🔸۷- نداشتن بیزنس مدل خوب (چگونگی خلق سود) 🔸۸- بازاریابی ضعیف 🔸۹- نادیده گرفتن مشتری (از مشتری باید بازخورد گرفت) 🔸۱۰- زمان نامناسب ورود به بازار 🔸۱۱- عدم تمرکز بر محصول 🔸۱۲- ناهماهنگی بین تیم و سرمایه گذار 🔸۱۳- چرخش اشتباه (تغییر اشتباه در استراتژی یا چشم انداز) 🔸۱۴- کمبود انگیزه 🔸۱۵- عدم توسعه جغرافیایی (اونی که در تهران جواب داده لزوما در شهرستان جواب نمیده) 🔸۱۶- عدم سرمایه گذاری/ عدم جذابیت برای سرمایه گذار 🔸۱۷- چالش های حقوقی یا قانونی 🔸۱۸- عدم شبکه سازی برای تامین نیاز شرکت 🔸۱۹- فرسوده شدن تیم- کم آوردن- عدم تناسب کار و زندگی و... 🔸۲۰- شکست در چرخش استراتژی یا محصول @Moshavere_Mehr_Amin