بانوان و پیاده روی اربعین
[قسمت سوم]
در همه قسمت ها، سعی کنیم منصفانه بخوانیم و تأمل کنیم و به نتیجه برسیم.
لطفا قبل از مطالعه این قسمت، سه نکته ابتدایی قسمت اول را مطالعه بفرمایید 👈
اینجا
🔺 یکی دیگر از ادله مخالفان پیاده روی اربعین برای بانوان،
بحث های مربوط به اختلاط و ارتباط با نامحرم و حجاب و عفاف است.
🔸 شاید بتوان گفت مهمترین و جدی ترین دلیل برای مخالفت با پیاده روی اربعین، همین دلیل است.
🔸 اصل زیارت و به تبع آن پیاده روی، مستحب است در حالی که حجاب و عفاف و حفظ حریم با نامحرم واجب است.
🔸 هیچ شکی وجود ندارد که اسلام بر عدم اختلاط زن و مرد نامحرم، جدایی آنان، حتی جدایی مسیر رفت و آمد آنان در حد امکان، پرهیز از گفتگوی غیر ضروری آنان(۱)، عدم تماس بدنی بین آنان و
به صورت کلی بر حفظ حریم بین زن و مرد نامحرم در گفتار، رفتار و حتی نگاه، تأکید ویژه کرده است(۲)، و این ها را برای پاکی دلهای آنها بهتر می داند. (۳)
🔸 این دلیل انصافا قابل اعتنا است و بزرگوارانی که توفیق حضور در پیاده روی اربعین داشته اند، حتما تصدیق می کنند که در مسیر، به ویژه در روزهای پایانی منتهی به اربعین و در اواخر مسیر، اتفاقات تلخی از این جهت رقم می خورد.
🔸 پوشش برخی بانوان؛ استفاده از کوله بر روی چادر که گاهی موارد موجب آشکار شدن برجستگی های بدن می شود؛ خوابیدن های در فضای باز و در معرض نامحرم از جانب زن و مرد؛ تماس های بدنی(گاهی با اتکا و فشار) که بعضا خستگی، حال و رمقی برای کنترل تماس پیدا نکردن نگذاشته است؛ بدن درد و خستگی به ویژه در قسمت های پایانی مسیر که غالبا باعث می شود حالت اولیه نوع راه رفتن که با وقار و متانت است، از بین برود و ...
✅ بنده این دلیل را می پذیرم اما دو نکته وجود دارد:
۱. این دلیل عمومیت ندارد و باعث نمی شود به صورت کلی، از پیاده روی همه بانوان ممانعت کرد و فقط مختص کسانی است که به هر دلیلی نمی توانند شرایط لازم را مراعات کنند.
☘ بانوانی را دیده ایم که تا نزدیکی کربلا پیاده آمده اند، اما برای اینکه مبادا تماس بدنی با نامحرم پیدا کنند و یا اختلاطی بشود، از همان جا سلام داده و برگشته اند👏
۲. نگاه ما در این موضوع، باید مصلحانه باشد. یعنی به فکر اصلاح مرد، زن و همچنین اصلاح و توسعه امکانات و زیر ساخت ها باشیم تا به تدریج بستر فراهم بشود که هر بانویی که مشتاق بود بتواند مشرف بشود.
یاعلی🌹
______________________
(۱) حتی در مواردی برای مقدار ضرورت هم حد مشخص کرده است.(من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۶)
(۲) به عنوان نمونه: در روایات هست که شایسته نیست که بانوان از وسط راه حرکت کنند بلکه باید در دو طرف آن حرکت کنند.(کافی، ج۵، ص۵۱۸ و ۵۱۹)
(۳) وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ، ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ(احزاب، ۵۳)
#طلبه_ای_در_قم
محمد صالح مشفقی پور
💎
@Moshfeghoun 💐