چه طور اول انقلاب مردم در رفراندوم تخصص و تحلیل داشتند، ولی حالا ندارند!؟ در پاسخ به این سؤال باید به معانی و‌ کاربرد های مختلف رفراندوم‌ دقت بشود: 1⃣ رفراندوم گاهی به معنای اعلام وفاداری، حمایت و خواستن چیزی است، اعم از اعلام‌ وفاداری و‌ خواستن یک شخص یا نظام سیاسی یا فکر و ... . ✅ این نوع رفراندوم در اسلام شیعی (تحت عنوان بیعت) بوده و در ج.ا.ا هم به همین معنا است. «آری به ج.ا.ا در سال۵۷»، «رأی به قانون اساسیِ آن» و «تمام انتخابات ها»، از همین نوع بوده اند. 2⃣ گاهی به معنای بیانِ صحت و درستیِ یک روش یا کار یا فکر است. ✅ حقیقت این است که هیچ تلازمی بین انتخاب مردم و‌ صحت چیزی وجود ندارد. در این مورد حتما تخصص و تحلیل کارشناسی و‌ عالمانه لازم است که بدیهی است آحاد جامعه فاقد تخصص در موضوعات گوناگون هستند. (مطلب مورد اشاره رهبری) مثلا ممکن است غالب مردم در رفراندومی بخواهند که دولت اسکناس چاپ کند و‌ به همه پول بدهد. این خواست مردم است ولی طبق نظر همه کارشناسان اقتصادی، این کار خطا است. 3⃣ رفراندوم گاهی به معنای بیان مشروعیت و حق بودن چیزی است. ✅ اساسا در اندیشه کلامی و‌ سیاسی شیعه، انتخاب مردم به هیچ‌ وجه مشروعیت بخش نیست و اصلا مردم‌ چنین حقی ندارند بلکه این حق در اختیار خداوند است. لذا به عنوان نمونه اگر امر دائر بشود بین یک حکم صریح خداوند و‌ خواست مردم، خواست مردم به هیچ‌ وجه قابل اعتنا نیست. ✅ در نتیجه عملا این سؤال، ناشی از عدم دقت در موضوع و خلط بین معانی مختلف رفراندوم هست. رهبری معنای دوم را نفی کردند نه معنای اول را! 🔸 یک‌ نکته: باید دقت بشود که یکی از مصادیق رفراندوم به معنای اول، این است که گاهی ممکن است بین کارشناسان در یک‌ موضوعی اختلاف نظر جدی پیش بیاید، در این موارد می توان از نظر مردم به عنوان راه حل استفاده کرد که طبیعتا این رفراندوم هم کارشناسی نیست بلکه فقط برای انتخاب بین دو‌ نظر کارشناسی و‌ حمایت از آن است. (اصل ۵۹ قانون اساسی ناظر به همین است) پ.ن۱: تحلیل گران محترم! لطفا قانون اساسی ج.ا‌.ا را بر اساس مکتب حق تشیع معنا کنید نه مکتب غربی و یا مکتب خلفا! پ.ن۲: ج.ا.ا را مخالف انتخابات خواندن! یا رهبری را ضد رأی مردم دانستن! مخصوصا از جانب کسانی که سابقه ی زشت ایستادن در مقابل رأی مردم را دارند، خنده آور و ناشی از بی انصافی است. یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐