چگونگی پاسخگویی به سؤالات کودکان دبستانی درباره خدا.pdf
1.44M
📕چگونگی پاسخگویی به سؤالات کودکان دبستانی درباره خدا . چگونگی پاسخگویی به سئوالات کودکان دبستانی درباره خدا چكيده در این تحقیق به بررسی جگونگی پاسخگویی‌ به سؤالات کودکان درباره خداوند پرداخته شده است. فرض اصلی این تحقیق بر اساس نظریه پیاژه، قادر نبودن کودکان بر درک مسائل انتزاعی بوده است. درطی مطالعات انجام شده درطول زمان تحقیق، نتایج اینطور بدست آمد که بر اساس تحقیقات و نظریات بعد از پیاژه، توانایی کودکان بیش از آنچه پیاژه مفروض داشته است می‌باشد و تغییرات رشد کودکان تدریجی و تأثیر پذیر از عواملی چون تجربه، محیط اجتماعی وسن کودک است و محدود کردن تواناییهای کودک کار درستی نیست. در تبیین عملکرد ذهنی کودکان به هنگام پاسخگویی، به روشهای حل مسأله و نظریه‌های یادگیری اشاره شد. شش اصل و نکته در پاسخگویی پیشنهاد شد تا پاسخگو و کودک بتوانند به فهم مشترکی در این زمینه دست یابند. این اصول عبارتنداز : گذر از مرحله نمادی، تجربه اندوزی، تأثیر محیط اجتماعی بر رشد شناختی، ایجاد مفاهیم پایه برای شناخت خداوند، ادراک وتوجه، حمایت داربستی یک الگوی پنج مرحله‌ای برای پاسخگویی به سؤالات کودکان نیز با توجه به اصول و نکات پاسخگویی پیشنهاد شده است. از آنجایی که گردآوری سؤالات کودکان نیز جزو اهداف اصلی تحقیق بوده است، این سؤالات جمع آوری و در مجموع 140نوع سؤال بدست آمد. این سؤالات بر اساس ماهیتشان طبقه بندی و ارایه گردیده است. این طبقات پیرامون چیستی خداوند، ادراک کودک از خداوند، زمان و مکان خداوند، پرسش از چگونگی بوجودآمدن خداوند، حضور خداوند، پرسش از صفاتی چون رحیم، غفور، کریم، رازق، منتقم،