▪️فلسفۀ خلقت شیطان▪️
علامه آیةالله حاج سیدمحمدحسین حسینی طهرانی قدّس الله نفسه
🔹اصل خلقت شیطان از روی مصلحت بود؛ و گرنه خدا نمی آفرید. شیطان حکم بازرس دارد و نمی گذارد اشخاص آلوده و مبتلا به غلّ و غشِّ عالم طبیعت و نفوس امّاره، در حرم خداوند قدم گذارند.
🔹شیطان سبب هبوط آدم بدین عالم شد؛ قبل از آن همه در بهشت بودند ولی بهشت عالم ذرّ که فقط بهشت استعداد و قابلیّت بود و انسان همانند فرشتگان و حوریان قابل ترقّی و تکامل نبود.
🔹گرچه او خودش حجاب است و پیوسته منفور و ملعون زیرا لازمۀ چنین حجابی که پیوسته موجب بُعد و دوری شود چنین است؛
🔹ولیکن اصلِ مصلحت آفرینش شیطان را از نظر نباید دور داشت و شیطان را موجودی مستقلّ و جدا از حکومت حضرت حق دانست که این توهّم عین شرک است و ضعف دستگاه ربوبی را می رساند.
📚«معادشناسی» ج ۱۰ منتخبی از ص ۲۳۵ و ۲۳۶