💢 قول صحیح در همزمانی خروج لکن بنظر میرسد که هرچند روایت در ابتدا مطلق به نظر میرسد لکن باید این دسته احادیث را با روایات مرتبط دیگر، سنجید و نتیجه گیری کرد. از اینرو، دیدگاه سوم، به واقع نزدیک تر باشد. زیرا، دیدگاه سوم بر این است که هرچند، خروج سفیانی به تصریح احادیث، در ماه رجب خواهد بود، لکن خروج همزمان یمانی، خراسانی با سفیانی، الزاما ماه رجب نیست و تسامحا و در اثر غفلت، از سوی برخی از محققین، به خروج هر سه جریان در ماه رجب، خروج همزمان، اطلاق شده است. درحالیکه لسان روایات به دو گونه است: ▪️ الف. در دسته ای از احادیث مختص سفیانی، به خروج سفیانی بدون اشاره به یمانی و خراسانی، اشاره شده است که قطعا در ماه رجب خواهد بود. ▪️ ب. اما در دسته ای دیگر از احادیث به خروج همزمان یمانی و خراسانی با سفیانی اشاره شده است که بدون اشاره به ماه رجب، تنها تصریح شده است این سه جریان، در یک سال و یک ماه و یک روز، همزمان خروج خواهند کرد و هیچ اشاره ای به ماه رجب، نشده است. به عبارت دیگر، درست است که، سفیانی در ماه رجب سال ظهور، از درعا در مرز بین سوریه- اردن، از وادی یابس، خروج خواهد کرد و بعد از سلسله حوادثی که چند ماه به طول خواهد انجامید، اما هنگام خروج و حمله به عراق از طرف سفیانی، آنگاه یمانی و خراسانی نیز همزمان، بر علیه سفیانی، خروج خواهند کرد. خلاصه اینکه: روایت همزمانی خروج، تنها به زمان خروج اشاره کرده است و به نقطه و مکان خروج، اشاره ای نکرده است. آیا منظور خروج سفیانی از وادی یابس است؟ و یا آیا منظور خروج سفیانی هنگام تسلط بر سوریه منطقه شام است؟ و آیا منظور هنگام حضور سفیانی در جنگ قرقیسیا است؟ و آیا منظور هنگام حمله سفیانی، هنگام حمله به عراق و تهدید کیان شیعه است؟ ظاهرا، خروج اخیر (هنگام حمله به عراق) مراد از همزمانی خروج است. بنابراین، از اولین خروج در وادی یابس تا تسلط بر کورالخمس شام، شش ماه طول می کشد، آنگاه سفیانی در جنگ قرقیسیا برای آزاد کردن مناطق شرقی سوریه از دست ترک ها، شرکت می کند که شیعه به هیج عنوان در این جنگ دخالت ندارد. اما همین اینکه به سمت عراق، خروج می کند، یمانی و خراسانی، کیان شیعه را در خطر دیده و همزمان با وی خروج خواهند کرد. بنابران، بعد از 7 الی 8 ماه از خروج سفیانی در رجب، و هنگام خروج سفیانی به سمت عراق، یمانی و خراسانی نیز همزمان خروج خواهند کرد. [4/5]