✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿
🍀
#الگوهای #رفتاری امام
#علی علیه السلام (۵۲)🍀
♦️
#اخلاق اجتماعى امام# على علیه السلام.
❇️هفتم راه مبارزه با مفاسد اجتماعى:
1⃣شلاّق و ازدواج
روزى جوانى را كه انحراف جنسى داشت، و خود را جُنُب مى كرد، دستگير كرده خدمت حضرت اميرالمؤمنين على عليه السّلام آوردند،
🌹امام على عليه السّلام دستور داد تا ابتداء بر دست هاى او شلاّق بزنند،
و سپس امر فرمود تا از بيت المال هزینه ازدواج او را پرداخت كنند.
يعنى تنها مجازات و شلاّق و كيفر دادن كافى نيست،
براى مبارزه با مفاسد اجتماعى، بايد ريشه ها را خشكاند، تا وقتى جوانى ازدواج نكند همواره در معرض وسوسه هاى شيطانى است، بايد در كنار مجازات از اقدامات أساسى براى نسل جوان غافل نمانيم.
آری يكى از راه هاى مبارزه با مفاسد اجتماعى، ازدواج است، بايد در ازدواج جوانان شتاب كرد، زيرا غريزه جنسى چون ديگر غرائز بشرى است، چونان احساس گرسنگى و تشنگى است، اگر به آن پاسخ درست داده نشود، به راه هاى انحرافى كشانده خواهد شد.
2⃣رواج فرهنگ ازدواج موقّت
يكى ديگر از راه هاى مبارزه با مفاسد اجتماعى و روابط نامشروع، مُتعه (ازدواج موقّت) است،
زيرا بسيارى از زنان نمى توانند ازدواج دائم داشته باشند، فرزندانشان بزرگ و داراى داماد يا عروس هستند، و مشكلات فراوان خانوادگى مانع ازدواج دائم آنها است.
و بسيارى از مردان از نظر اجتماعى، شخصيّتى، اقتصادى، سياسى نمى توانند زنان متعدّد دائم داشته باشند.
يا مسافرند، و اقامت آنها در برخى از شهرها كوتاه است، امّا نياز به همسر دارند تا دچار محرّمات نشوند.
آيا اسلام فكرى براى اخلاق جنسى زنان و مردان و جوانان جامعه نكرده است؟
در اسلام، ازدواج موقت، براى صاحبان عذرهاى گوناگون مطرح شده است، و در زمان رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله با پياده شدن احكام دين، با انواع مفاسد اجتماعى مبارزه مى گرديد كه:
حلال الهى درست رواج پيدا كرد.
و ريشه هاى بسيارى از مفاسد خشكيد.
اما پس از سقيفه و بدعت هاى خليفه اوّل و خليفه دوّم، و سياست تغيير احكام الهى، ازدواج موقّت نيز برداشته شد، و خليفه دوّم آن را حرام اعلام كرد و آشكارا گفت كه:
هركس مُتعه انجام دهد، گردنش را خواهم زد.
#نهج_البلاغه_الگو_رفتار
https://eitaa.com/Omidezendegi🌹
✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿✳️🌿