#مناسبت
📌برادر و خواهر معلم!
...... چرا معلم شدهاى؟
انگيزه و نيّتِ تو براى انتخاب اين كار چه بوده است؟ آيا معلمى را به عنوان يك «شغل» همانند ساير شغلها، براى كسب درآمد گزيدهاى؟
آيا در طلبِ يك كار به اصطلاح بىدردسر و با چند ماه تعطيلى با مزد و مَواجب، بودهاى؟
اگر چنين است،
در خويش، تجديد نظر كن،
و مسئوليتِ خدايى و انسانىات را به خاطر آور،
كه تو همانندِ يك كارمند اداره نيستى!
تو با «انسان» هايى سر و كار دارى كه بسيارى از مسائلِ «زندگى» شان را از تو مىآموزند،
اعمال و حركات «تو» را الگو قرار مىدهند.
بخش عظيمى از شخصيتشان را «حرفها» و «رفتار» «تو» مىسازد.
اگر فاسد باشى، نسل هايى را فاسد كردهاى و اگر صالح باشى،
نسلها را اصلاح كردهاى!
معمولا سؤال مىشود كه در كلاس چگونه بايد بود؟
در حالى كه سؤال مهم تر اين است كه اساساً چرا بايد معلم بود؟
ما تا نقش انسان در هستى را درك نكرده باشيم،
نقش معلم در كلاس را نخواهيم فهميد.
تا چرا بودن انسان پاسخ نگيرد،
چگونه بودن او جواب نخواهد گرفت...
چگونه میتوان از يك معلم،
«صبر» و «تحمل» و «فداكارى» و «از خود گذشتگى» انتظار داشت،
در حالى كه نداند «چرا بايد صبور و ايثار گر باشد»؟!
«وَ كَيْفَ تَصْبِرُ عَلى ما لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً » ؟!
[سورۀ کهف، آیۀ 66]
📚 استاد و درس (استاد علی صفایی حائری /عین_صاد)
🍃
@OsulFiqhMoaser