📌برادر و خواهر معلم! ...... چرا معلم شده‌‏اى؟ انگيزه و نيّتِ تو براى انتخاب اين كار چه بوده است؟ آيا معلمى را به عنوان يك «شغل» همانند ساير شغل‏‌ها، براى كسب درآمد گزيده‌‏اى؟ آيا در طلبِ يك كار به اصطلاح بى‌‏دردسر و با چند ماه تعطيلى با مزد و مَواجب، بوده‏‌اى؟ اگر چنين است، در خويش، تجديد نظر كن، و مسئوليتِ خدايى و انسانى‏‌ات را به خاطر آور، كه تو همانندِ يك كارمند اداره نيستى! تو با «انسان» ‏هايى سر و كار دارى كه بسيارى از مسائلِ «زندگى» شان را از تو مى‏‌آموزند، اعمال و حركات «تو» را الگو قرار مى‏‌دهند. بخش عظيمى از شخصيت‏‌شان را «حرف‌‏ها» و «رفتار» «تو» مى‏‌سازد. اگر فاسد باشى، نسل‏ هايى را فاسد كرده‏‌اى و اگر صالح باشى، نسل‏‌ها را اصلاح كرده‌‌اى! معمولا سؤال مى‌‏شود كه در كلاس چگونه بايد بود؟ در حالى كه سؤال مهم‏ تر اين است كه اساساً چرا بايد معلم بود؟ ما تا نقش انسان در هستى را درك نكرده باشيم، نقش معلم در كلاس را نخواهيم فهميد. تا چرا بودن انسان پاسخ نگيرد، چگونه بودن او جواب نخواهد گرفت... چگونه می‌توان از يك معلم، «صبر» و «تحمل» و «فداكارى» و «از خود گذشتگى» انتظار داشت، در حالى كه نداند «چرا بايد صبور و ايثار گر باشد»؟! «وَ كَيْفَ تَصْبِرُ عَلى ما لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً » ؟! [سورۀ کهف، آیۀ 66] 📚 استاد و درس (استاد علی صفایی حائری /عین_صاد) 🍃@OsulFiqhMoaser