🔸ادامه 👇
👌❕مرحوم علامه ، سید جعفر عاملی ، به این اشکال پاسخ زیبایی داده و گوید ؛
«عبارت مذكور بر مخالفت شيخ مفيد با شیخ طوسی در این موضوع دلالت ندارد ، زيرا واژه «شيعه» در زمان شيخ مفيد بر شمارى از فرقه ها اطلاق مى شد مثل: زيديه، اسماعيليه، اماميه و ديگران و حتى معتزله كه در بغداد حاكم بودند و اجازه دادند كه مراسم عاشورا به شيوه معروف و متداول كه تا روزگار ما ادامه دارد، انجام شود. در حالى كه دشمنان، اماميه را رافضيه مى خواندند. نوبختى در كتاب فرق الشيعة، اشعرى در المقالات و الفرق، شيخ مفید در الفصول المختاره، و ديگران از فرقه هاى مختلف شيعه سخن گفته اند. طالبان تفصيل در اين باره به اين كتابها و ديگر منابع فرق و مذاهب مراجعه كنند.
❕علّامه خواجويى مازندرانى ادّعاى اطلاق لفظ شيعه بر معتقدان به امامت على عليه السّلام، هر چند به امامت ديگر امامان معتقد نباشد، را رد كرده مى گويد: «اين گفته وى غريب است و بر قلّت تتبع و عدم تأمّل و مطالعه او دلالت دارد. بسيارى از اخبار دلالت دارد كه بر زيديه و واقفيه و همراهان آنان شيعه اطلاق شده»
📚الرسائل الاعتقادیه ص 27
❕❕بنابراين شیخ مفيد نمى خواهد حديث سقط محسن را به شيعه به معناى عام نسبت دهد بلكه فقط به شيعه اماميه نسبت مى دهد. شايد به كار بردن لفظ «طايفه»، اشاره داشته باشد كه طايفه اى از شيعه آن را روايت مى كنند نه همه طوايفى كه شيعه ناميده مى شوند.
👌جالب توجه است كه شيخ مفيد رحمه اللّه نگفت: «بعضى از شيعيان حديثى روايت مى كنند ...» بلكه گفت: «در ميان شيعه كسانى مى گويند: فاطمه عليها السّلام پس از پيغمبر يك فرزند پسر سقط كرد ...». او به يك يا چند حديث اشاره نكرده يا به جمع قائلان شيعه از حيث قلّت و كثرت اشاره ننموده ، بلكه اشاره دارد كه آن قدر هستند كه وصف «طايفه» در مورد آنان صحيح باشد. آنجا كه گفت: «بنابراين عقيده اين طايفه ...». شيخ طوسى رحمه اللّه ملقب به «شيخ الطائفه» است. يعنى: طايفه اماميه نه مطلق شيعه.
❕از سوی دیگر ، عصر شيخ مفيد فوق العاده حساس و از سخت ترين عصرها در تاريخ تشيع است. زيرا همه ساله در روز غدير خم، و عاشورا كه شيعيان به گراميداشت اين ايام و برپايى مجالس جشن، و سوگوارى مى پرداختند، حنبلي هاى متعصب بغداد كه نمى توانستند شاهد برپايى چنين محافلى باشند، به مجالس و دسته جات شيعيان حمله مى كردند، و در نتيجه مصائب، بلايا و كشتارهاى فجيع روى مى داد.
❕يك سال خانه هاى شيعه در محله كرخ بغداد را به آتش كشيدند كه در اثر آن هجده هزار نفر، و به اعتقاد ابن خلدون، بيست هزار نفر و از جمله زنان و كودكان، كشته شدند.
👌شيخ مفيد رحمه اللّه مى خواست با مسائل در نهايت حكمت و دقت برخورد كند. لذا در ارشاد كه از نوشته هاى اواخر زندگى او است، كوشيد يك كتاب تاريخى برخوردار از دقّت و امانت علمى ارائه دهد كه همه آن را قبول داشته باشند و بتوانند از آن استفاده كنند. او مى خواست در اين كتاب حوادث را بدون تفصيل و به دور از اختلافات و تعصبات مذهبى بيان كند تا يك كتاب همگانى باشد.
❕به همين منظور مسائل حسّاس و تفرقه برانگيز را به صورت نمايان، ذكر نكرد تا آنجا كه از جزئيات سقيفه مربوط به بيعت با أبو بكر هيچ نمى گويد. به نظر مى رسد كه اين كار شيخ مفيد در چارچوب سياستهاى متوازن و متعادل وى انجام شده كه شرايط را در اتخاذ آن مورد ملاحظه قرار مى داد و با آن واقع گرايانه، هدفدار، و با مسئوليت و آگاهى برخورد مى كرد.
👌شيخ مفيد رحمه اللّه در كتاب الارشاد تلاش مى کند از اين حدود درگذرد تا يك كتاب تاريخى براى همگان باشد كه بتوانند بدان مراجعه و بدون اشكال و اتهام از آن استفاده كنند. اگر از ميان فرقه هاى شيعه، فقط اماميه در اين مسأله اجماع دارند نه ساير فرقه ها مثل اسماعيليه و زيديه و ...، در اين صورت از شيخ مفيد رحمه اللّه پذيرفته نخواهد بود كه اين اجماع اماميه را به ساير طوايف و فرقه ها نيز نسبت دهد.
👌شيخ مفيد از يك جهت از دامن زدن به مسائلى كه تعصبات مذهبى را بر مى انگيزد، دورى مى كند و از سوى ديگر در اينجا به صورت پنهان و زيركانه به يك امر حسّاس اشاره مى كند. چه وجود جنينى را كه پيغمبر محسن ناميده بود، اثبات كرده و خواننده را آزاد گذاشته تا خود درباره نقش و سرنوشت اين جنين تحقيق كند.
📚ماساه الزهراء ج 1 ص 166
❕با توجه به آنچه از نصوص قطعی گذشت ، شیخ مفید عقیده به شهادت فاطمه س و سقط شدن محسن را داشته ، و این مساله قابل شک و تردید نمی باشد .