امام خمینی رحمه الله می فرمایند
درصورتیکه خوف و خطری متوجه اساس دین و قلمرو مسلمانان شود دفاع در برابر آن بر همه واجب است این دفاع، مشروط به حضور امام (علیهالسلام) و اذن او و اذن نایب خاص یا عام او نیست، پس بر هر مکلفی بدون هیچ قید و شرطی واجب است به هر وسیلهای که باشد، دفاع نماید.
امام خمینی در این باره میفرماید: «لو غشی بلادَ المسلمین او ثغورها عدوٌّ یُخشی منه علی بیضة الاسلام ومجتمعهم، یجب علیهم الدفاع عنها بایّة وسیلة ممکنة من بذل الاموال و النفوس بلاد مسلمین و یا مرزهای آن را مورد «لا یشترط ذلک بحضور الامام علیهالسلام واذنه، ولا اذن نائبه الخاصّ او العامّ، فیجب الدفاع علی کلّ مکلّف بایّة وسیلة بلا قید وشرط.»
رهبر انقلاب هم در جهاد دفاعی می فرمایند
۱. دفاع از اسلام و مسلمین واجب است و متوقف بر اذن والدین نیست، ولی در عین حال سزاوار است که انسان تا میتواند رضایت آنان را جلب کند.
۲. اگر حفظ نفس محترمه و جلوگیری از وقوع قتل مستلزم دخالت فوری و مستقیم باشد، این کار جایز بلکه شرعاً از باب وجوب حفظ جان نفس محترمه واجب است، و از جهت ثبوتی متوقف بر کسب اجازه از حاکم و یا وجود امر به آن نیست، مگر آن که دفاع از نفس محترمه متوقف بر قتل مهاجم باشد که صورتهای متعددی دارد که احکام آنها هم ممکن است متفاوت باشد.
ازطرفی حکم اولی انطباقی یا ثانوی هم ایشان در سخنرانیشان بفرمایند اگر مقاومت ناراحت شود کسی جلو دارش نخواهد بود .
از طرفی کفار حربی که در مسئله مهاجم هستند حکم قتلشان از ادله های دیگر ثابت هست.
أخبار مؤيّد اين معناست که درفش(پرچم) یمنی هدایت بخشتر هست .
«به سوى حق هدايت مىكند» و «شما را به سوى صاحبتان مىخواند» و اينكه «براى هيچ مسلمانى سرپيچى از آن جايز نيست و كسى كه چنين كند اهل آتش خواهد بود»
اگر چه درفش خراسانی و درفشهای اهل مشرق بطور کلی به درفش هدایت، توصیف شده و کشته شدگان آنها شهید محسوب میشوند و خداوند دین خود را بوسیله آنان یاری مینماید..
احتمال دارد، درفش یمنی از این جهت هدایت کننده تر باشند که دستگاه اجرائى آن قاطع تر هستند و نيروهاى مخلص تر و مطيع تر به رهبرشان در اختیار دارند و پيوسته نسبت به دغدغه های رهبرشان رسیدگی شدید دارند و در ارائه طرح جهانی اسلام رعایت عناوین ثانوی فراوان و ارزیابیها و مفاهیم کنونی ( مقررات بین المللی) را نمی کنند. در حالی که انقلاب اسلامی ایران معتقد و ملزم به رعایت آنهاست بر اساس چنین سیاستی عمل می کند، مسئول مقصر، یا خیانتکار نسبت به مصالح مسلمانان را در ملا عام، جهت عبرت سایرین مجازات نمی کنند. زیرا می ترسند این عمل باعث تضعیف دولت اسلامی که مظهر موجودیت اسلام است شود.
.