مدیر موزه مفاخر گفت: این آیینها در شهرهایی دیگر تقریبا مشابه یکدیگر برگزار و تنها با تفاوت جزئی مثل چاووشیخوانی ،روضهخوانی و نخلبرداری و .. انجام میشود.
هاتفی در ادامه بیان کرد: حسینه، پوش مستقل نداشته و پوش حسينيه چرخاب مربوط به خانه «مجدالعماء» بوده است و زمانی که وی در قید حیات بوده خانه خود را ۱۰ روز وقف روضهخوانی کردند. این پوش توسط استادکار اصفهانی به نام «خیاماصفهانی» به اردکان میآید، زیرا در آن زمان هنر پوشدوزی در اردکان رواج نداشته است. پوشش برای خانه مجدالعماء اندازه گیری میشود که جفت آن هم برای خانه صدرالفضلا بوده، که این پوش نابود شده است.
وی ادامه داد: بعد از فوت مجدالعماء، روضهخوانی در منزلش جمع میشود و پوش برای چند سالی به یزد میرود، اما با همت مردم بهویژه اهالی محله چرخاب درخواست بازگشت پوش را میدهند و به حوض عباس هدیه میکنند اما چون حوض عباس فضای پوشکشی نداشته، پوش ۵ تیکه را به حسینه چرخاب امانت میدهند. این پوش دقیقا با اندازه حسینه یکسان بوده تا وقتی که به دلیل مرمت و تغییراتی حسينيه بزرگتر میشود و به همین دلیل اکنون با اندازه واقعی حسینیه فاصله دارد.
هاتفی با اشاره به اینکه این پوش سال ۱۳۲۰ قمری حدود ۱۲۱ الی ۱۲۲ ساله پوش دوخته شده است، گفت: این پوش با نقوشی که اصلا نقاشی نیست و از تکهدوزی با پارچههای رنگی، بنام «کولاژ» ایجاد میشود. اما نکات جزئی کار مانند چشم شیر از گلدوزی درست میکردند و نقشهای روی پوش شامل درختِ زندگی، شیر و خورشید، فرشته بالدار ،درخت سرو و پنجرهها است و روی پوش شعر معروف از محتشم کاشانی طراحی و کار شده است.
وی افزود:بعد از ورود اسلام به ایران و در مذهب تشیع برخی نماد ها تغییر معنا پیدا کرد، مثلا «شیر و خورشید» کارشده رو پوش نماد «حضرت علی علیهالسلام» و «پیامبر صلیاللهوعلیهوآلهوسلم» است و «فرشتگان بالدار» نماد «ملائکه»، «درخت زندگانی» نماد «شجره اهل بیت» است و هر کسی به شجره اهل بیت نزدیک شود به خدا و اهل بیت نزدیک میشود و «درخت سرو» نماد «حضرت عباس علیهالسلام» است بخاطر استقامت و پایداری ایشان و «پنجرههای بالای پوش» نماد «دریچه بهشت» است. این نقوش از لحاظ تاریخی و مذهبی برای مردم مقدس و قابل اهمیت بوده است.
خبرنگار دانشآموز:
#نازنینزهراکارگر
https://eitaa.com/PanaArdakanNews
#پانا را به دیگران هم معرفی کنید
❇️
@PanaArdakanNews
خبرگزاری دانشآموزی پانا شهرستان اردکان