نماینده مردم اردکان در گفت‌وگو با بازار: کمیسیون صنایع خانه ملت؛ پیشنهاد ۴ میلیارد دلاری در بودجه برای واردات خودرو دارد ▫️ روز گذشته خبری مبنی بر تخصیص ۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو توسط بانک مرکزی در سال آینده منتشر شد؛ انتشار این خبر هم‌زمان با عدم ثبت سفارش خودروهای وارداتی، محدودیت ارزی، عدم امکان استفاده از ارز منشأ خارجی و عرضه قطره‌چکانی خودروهای وارداتی فعلی فقدان تمایل دولت برای افزایش تیراژ خودروهای وارداتی را به ذهن متبادر می‌کند. کارشناسان معتقد هستند که اعلام عجیب‌وغریب آمار واردات خودرو در سال جاری بیانگر فقدان سیاست‌گذاری اصولی در این حوزه و اجرایی نکردن دستورالعمل‌های قانون ساماندهی صنعت خودرو است، تداوم این سیاست در سال آینده با احتمال وضع تعرفه صددرصدی برای خودروهای وارداتی می‌تواند چالش جدی در بازار خودرو ایجاد کند، از همین رو جهت بررسی وضعیت واردات خودرو در سال آینده بر اساس لایحه نخستین بودجه با «مصطفی پوردهقان اردکان» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم: طی دو ماه اخیر ثبت سفارش خودروهای وارداتی با توقف مواجه شده است، از همین رو نگرانی‌های در این زمینه وجود دارد، آیا از وضعیت فعلی واردات خودرو رضایت دارید؟ ▫️پس از ۴ دهه سیاست حمایتی که در گام نخست صحیح و در بلندمدت اشتباه بود، باید انتظار مقاومت در برابر واردات خودرو با پنهان شدن پشت واژه‌های مقدسی مانند «حمایت از تولید داخل یا اشتغال‌زایی» داشت. البته گاهی نیز فعالیت‌های پنهانی علیه واردات خودرو انجام می‌شود. روز نخستی که «سید محمد اتابک» وزیر صمت جهت اخذ رأی اعتماد در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی حضور یافت، اعلام کردیم که «خودرو» دغدغه مردم است و باید در این حوزه کار اساسی ایجاد شود. از آن زمان تاکنون جلسات متعددی با وزیر صمت داشتیم و شاهد ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات هستیم، روند این مهم نسبت به گذشته بهتر شده اما موردقبول مردم و مجلس شورای اسلامی نیست. روز گذشته خبری در خصوص تخصیص ۲ میلیارد دلار برای واردات خودرو در سال آینده توسط بانک مرکزی منتشر شد، آیا همچنان در سال ۱۴۰۴ باید انتظار چالش‌های ارزی برای انجام این مهم را داشته باشیم؟ ▫️دولت در بودجه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد، برای واردات خودرو پیش‌بینی ۲ میلیارد دلاری داشت؛ اما در کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت پیشنهادی برای افزایش این عدد به ۴ میلیارد دلار داشتیم که این موضوع باید در کمیسیون تلفیق سپس در صحن خانه ملت ارائه شود. اینکه دولت معتقد است به دلیل کسری بودجه باید افزایش تعرفه داشته باشد، افزایش تعرفه واردات خودرو اشتباه است؛ بنابراین اگر افزایش تخصیص ارز برای واردات خودرو داشته باشیم، می‌توان انتظار دریافت مجوز به‌صورت رسمی از ابتدای دولت در بودجه را جهت بهبود تأمین و تخصیص ارز واردات خودرو نسبت به سال جاری داشت. البته کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با نظارت، فشار و مقاومت به دنبال بهبود وضعیت واردات خودرو است. معتقدم سیاست‌گذاری در واردات خودرو باید به سمت انتقال تکنولوژی و ورود شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا مانند دهه ۷۰ و ۸۰ خورشیدی انجام شود، متأسفانه در کوتاه‌مدت به دلیل جبر تحریم‌های ظالمانه این مهم امکان‌پذیر نیست. کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای کاهش تعرفه واردات خودرو در سال آینده برنامه‌ای دارد؟ ▫️بله، از هفته آینده پیشنهادات برای کاهش تعرفه در کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت مطرح می‌شود. موافق افزایش تعرفه نیستم، باید تعرفه ترجیحی جهت حمایت از واردات خودرو انجام شود، در همین رابطه سعی دارم نظر همکاران را با اقناع در این زمینه جلب کنم تا بتوان بازار خودرو را رقابتی، قیمت‌ها را کاهش و ایمنی توأم با کیفیت محصولات داخلی را افزایش داد. دولت چهاردهم از محل افزایش تعرفه واردات خودرو چقدر می‌تواند کسب درآمد داشته باشد؟ ▫️ابتدا باید اشاره داشت که کسری بودجه عملیاتی دولت به‌صورت رسمی ۱.۸ هزار همت اعلام‌شده است، بنابراین دولت منابع مختلفی برای تأمین درآمد پیش‌بینی کرده است. بر اساس صحبتی که با «سید حمید پورمحمدی» رئیس سازمان برنامه‌وبودجه داشتم، اعلام کرد که درآمد دولت از تعرفه واردات ۲۶۰ هزار میلیارد تومان است. این عدد در قبال درآمد ۶ هزار همتی چندان قابل‌توجه نیست، بنابراین خواستار حمایت از کاهش تعرفه واردات خودرو مشروط بر کمک در افزایش اوراق قرضه شدم. اگر این مهم تحقق یابد امکان ایجاد سیاست‌گذاری صحیح جهت بهبود وضعیت بازار خودرو فراهم می‌شود. 📲 پیوند به خبر @Pourdehghan_ir 📲شبکه‌های اجتماعی