⭕️ نظر آیتالله خامنهای درباره «بداء و تغییر» در خروج سفیانی
✍️ مصطفی امیری
✅ نقلقول آقای رائفیپور منتسب به رهبری
▪️این روزها، کلیپی از آقای رائفیپور منتشر شده و در اظهاراتی منتسب به رهبر معظم، به نقل از عالمی، چنین نقل میکند که رهبری فرمودند: «سفیانی آنطور که در روایات آمده دیگر اثر نخواهد کرد. خون شهدای مدافع حرم، خیلی چیزها را تغییر داد»[1] یعنی بداء در «تفاصیل» نشانه حتمی ظهور.
▪️درحالیکه سابق بر این آقای رائفی پور، اظهارنظر متفاوت و البته به اشتباه درباره بداء داشتند: «ممکن است سفیانی نیاید اما ظهور اتفاق بیفتد»[2]. یعنی بداء در «اصل» نشانه حتمی ظهور.
▪️البته در این کلیپ اخیر، اشتباه قبلی را تا حدودی تصحیح کردند اما اینبار، مطلبی را هم به آیتالله خامنهای نسبت دادند[3] که صحت و سقم آن، ثابت نشده است و حتی در اظهارنظری غیررسمی، نفی گردید[4].
✅ بداء و تغییر در نشانههای ظهور
▪️به هر حال بحث «بداء در نشانههای ظهور» از مشکلالحدیث های مباحث مهدوی است.
▪️آیا تاکنون در تاریخ اسلام، شما موردی سراغ دارید که اهلبیت از مطلبی خبر داده باشند و آن موضوع اتفاق نیفتاده باشد؟ تغییر و بداء شده باشد؟
▪️داستان میثم تمار و آویزان کردن بر درخت نخل، که مخالفین امام علی تلاش کردند، آنچه امام معصوم خبر داده به وقوع نپیوندد اما سرانجام همان شد که نقل شده بود.
▪️حادثه کربلا و خبر دادن پیامبر از شهادت امام حسین، در واقع هشداری بود به امت اسلام، که اگر کوتاهی نمیکردند، شهادت ایشان رخ نمیداد اما آیا در اصل ماجرا، تغییر و بداء رخ داد؟
✅ دیدگاه برگزیده
▪️حدیث بداء در سفیانی را باید در کنار انبوه احادیث با مضامین عدم بداء در این نشانه حتمی، نگریست ازجمله:
▪️«كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ فَجَرَى ذِكْرُ الْقَائِمِ فَقُلْتُ لَهُ أَرْجُو أَنْ يَكُونَ عَاجِلًا وَ لَا يَكُونَ سُفْيَانِيٌّ فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِي لَا بُدَّ مِنْهُ»[5].
▪️در واقع، وقتی اهلبیت از موضوعی خبر دادهاند، هرچند آن موضوع، قابلیت بداء دارد لکن در عمل، بداء و تغییر، محقق نخواهد شد. به عبارت دیگر: امکان بداء غیر از وقوع بداء است. و روایت امام جواد، ناظر بر «امکان» بداء است و نه «ضرورت» وقوع بداء در نشانههای ظهور.
▪️توضیح اینکه: طبق گزارش قرآن، یهودیان، توهم و اعتقاد داشتند که دستان خدا، بسته است. و بعد از اینکه جهان را آفرید و برخی از امور را متحقق ساخت، دیگر از تغییر آن، عاجر و ناتوان میشود (قالَتِ الْيَهُودُ: يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ)؛ اما قرآن با رد این دیدگاه یهود، فرمود: دستان خود شما، بسته است و دست خدا باز است (غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتان) [6].
▪️گاهی تصور میشد که وقتی امر حتمی باشد، یعنی بر خدا هم حتمی است، «محتوم علی الله» و دیگر قابل تغییر نخواهد بود؛ خیر اینگونه نیست، بلکه «محتوم من الله» است، یعنی از طرف خدا حتمی است نه اینکه، دست خدا بسته باشد.
▪️از اینرو، روایت امام جواد، که میفرماید امکان بداء و تغییر در سفیانی نیز وجود دارد، اشاره به همین موضوع است. یعنی با اینکه سفیانی، از طرف خدا، حتمی میباشد (محتوم من الله)، البته تصور نکنید که بر خدا، حتمی شده است (محتوم علی الله)؛ دست خدا، بسته نیست.
▪️بداء در «تفاصیل» نشانههای ظهور که نوعی از ارتباط با فعل، رفتار و سلوک انسانها دارد، امکانپذیر است بدین معنا که اگر جبهه حق و شیعیان، آمادگی لازم را کسب کنند، تلفات و کشتهها در مواجهه با سفیانی، کمتر خواهد شد و صرفا در «تفاصیل و جزئیات» نشانه حتمی سفیانی، بداء و تغییر، ممکن است. ولکن در فرض عدم همراهی مردم، آنچه اهلبیت فرمودند، دقیقا اتفاق خواهد افتاد.
▪️لکن در دیگر علائم حتمی مثل ندای آسمانی که معیار تشخیص امام مهدی است و قابلیت مشابهسازی هم ندارد و فقط یکبار در همه ادوار تاریخ، آن هم به فاصله چند ماه مانده به قیام حضرت، رخ خواهد داد، بداء هرچند در مقام اثبات، احتمال دارد لکن در مقام ثبوت، بداءپذیر نیست. زیرا متعلق آن افعال انسانها نیست بلکه از سنن الهی است.
▪️بنابراین، نقلقول آقای رائفی پور از رهبری، صرفنظر از اینکه چقدر مُستند است یا خیر؟؛ از نظر علمی، مبتنی بر دیدگاهی است که بیان میدارد: در «تفاصیل» نشانههای حتمی همچون سفیانی، امکان بداء و تغییر وجود دارد.
▪️البته بحث بداء را در کانال، به تفصیل مطرح کردیم[7].
✅ پینوشت:
1.
https://t.me/Monji_EmamMahdi/20779
2.
https://t.me/Monji_EmamMahdi/17779
3.
https://t.me/masaf/95925
4.
https://t.me/Monji_EmamMahdi/23642
5. نعمانی، الغیبة، ص۳۰۱.
6. سوره مائده، آیه۶۴.
7.
https://t.me/asrzohur110/353
8.
https://t.me/asrzohur110/354
9.
https://t.me/asrzohur110/355
➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔
@ASRZOHUR110