هدایت شده از البرهان
الإیمان و الإسلام: خالد بن أحمد بغدادی نقشبندی (1190-1242ق)، ترجمه حاج فیض‌الله افندی، استانبول: مکتبة الحقیقة، 1414ق/1994م، 94ص. اصل این کتاب فارسی بوده و اعتقاد نامه نام داشته است که حاج فیض الله افندی کماخی آن را به ترکی استانبولی ترجمه می‌کند و فرائد الفوائد نام می­گیرد و در سال 1312ق در استانبول به چاپ می‌رسد. سپس مولانا حسین حلمی ایشیق، اصل کتاب فارسی را در سال 1966م مجدداً آن را به زبان ترکی ترجمه می‌کند و شرحی بر آن می­نویسد و سه بخش هم بدان می‌افزاید و آن را الإیمان والإسلام نام می‌گذارد. کتاب به بحث درباره ارکان اسلام می‌پردازد و ردی است بر مخالفین و لامذهبین که به زعم نگارنده وهابیون هستند. تاریخ أشراف الحجاز 1840-1883م؛ خلاصة الکلام في بیان أمراء البلد الحرام: احمد بن‌زینی دحلان (1232-1304ق)، تحقیق: محمد أمین توفیق، بیروت، لساقی، 1413ق/1993م، 107ص. در این کتاب نقش علمای حجاز پیش از حرکت سراسری وهابیت بررسی شده است. این کتاب در واقع تحقیقی است که به صورت مقارن بین کتاب خلاصة الکلام فی بیان أمراء البلد الحرام و کتب دیگر تاریخی معاصر صورت گرفته است. چاپ دیگری از این کتاب با اطلاعات زیر موجود است: خلاصة الکلام في بیان أمراء البلد الحرام من زمن النبي علیه الصلاة والسلام إلى وقتنا هذا بالتمام، قاهره: المطبعة الخیریة، 1304ق/1887م، 332ص. خلاصة الکلام في بیان أمراء البلد الحرام، استانبول: مکتبة الحقیقة، 1403ق/1983م، 115ص. تبصرة أولی الالباب: عثمان بن عبدالعزیز بن‌منصور تمیمی (م1282ق)، بی‌جا، بی‌نا، بی‌تا. عثمان عبدالعزیز از سرسخت‌ترین مخالفان محمد بن‌عبدالوهاب در سدیر عراق بود. او که به امر قضاوت اشتغال داشت، چندین رساله علیه ابن‌عبدالوهاب نوشت؛ از جمله جلاء الغمة عن تکفیر هذة الأمة، منهج المعارج لأخبار الخوارج. او همچنین قصیده‌ای در مدح داود بن‌جرجیس بغدادی، از دشمنان محمد بن‌عبدالوهاب، سروده است. جلاء الغمة عن تکفیر هذه الامة: عثمان بن‌عبدالعزیز بن‌منصور تمیمی (م1282ق)، بی‌جا، بی‌نا، بی‌تا. نویسنده مفتی و صاحب قضاوت در شهر سدیر در زمان ترکی بن‌عبدالله بود. وی به شدت مخالف وهابیت بود و آنها را همچون خوارج می‌دانست. او در این کتاب به شدت علیه افراط‌گرایی تفکرات تکفیری وهابیون که باعث رنج و محنت برای مسلمین شده، موضع گرفته است. الحق المبین في الردّ على الوهـابیین: احمد سعید سرهندی فاروقی (1213- 1277ق)، بی‌جا، بی‌نا، بی‌تا. خیر الأمور في زیارة القبور: مصطفی بن مصطفی الرومی الصاریاری (م1300ق)، بی‌جا، بی‌نا، بی‌تا. نویسنده حنفی‌مذهب این کتاب، به نقد دیدگاه‌های وهابیت در زمینه زیارت قبور پرداخته است. الدرر السنیة في الرد علی الوهابیة: احمد بن‌زینی دحلان (1232-1304ق)، قاهره: مطبعة دار إحیاء الکتب العربیة، 1347ق/1926م، 14ص. نویسنده که مفتی شافعی‌ها در مکه بوده، هدف از نگارش این کتاب را باطل کردن انکار منکرین زیارت پیامبر6 و توسل و استغاثه به آن حضرت دانسته است. کتاب حاضر مجموع چند رساله است که عبارت‌اند از: اثبات التصرف لاولیاء الله في الحیاة و بعدالممات؛ رسالة فی اثبات کرامات الأولیاء از شهاب‌الدین احمد بن‌احمد السجاعی؛ رسالة صورة سوال رفع شیخ مشایخ الإسلام شمس الدین محمد الشوبری؛ نورالیقین فی مبحث التلقین؛ تبصره المؤمنین فی استجاب الثقلین؛ اوراق البغدادیة في حوادث النجدیة از ابراهیم الراوی الرفاعی؛ الحجة القاطعة علی منکري الدعاء و المولد و الفاتحة ... ویلیه دلائل الحجج في إثبات حجیة الادلة الاربعة من الکتاب و السنة و الاجماع و القیاس از مولوی المردانی الباکستانی. تاکنون چندین چاپ از این کتاب منتشر شده؛ از جمله: استانبول: مکتبة ایشیق، 1396ق/1976م؛ قاهره: دار جوامع الکلم، 1991م، 189ص؛ قاهره: لجنة البحوث والدراسات بالطریقة العزمیة، 1425ق/2005م، 96ص؛ استانبول: مکتبة الحقیقة، 1413ق/ 1993م، 24ص؛ ترکیه: وقف الاخلاص، 1371؛ قاهره: مطبعة الحلبی، بی‌تا، 54ص؛ قاهره: مشیخه الطریقه العزمیه،۲۰۰۴م، 96ص؛ مصر: شرکة مکتبة و مطبعة مصطفی البابی الحلبی و اولاده بمصر، 1386ق، 72ص؛ بیروت: المکتبة الثقافیة، 1298ق، 72ص؛ به ضمیمه الثورة الوهابیة از عبدالله القصیمی، بغداد: الجمل، 2006م. این کتاب همچنین به زبان اردو ترجمه و با این مشخصات منتشر شده است: الدرر السنیة في الرد علی الوهابیة؛ مسائل توسل و زیارت، ترجمه: یسین اختر مصباحی، دهلی: قاری پبلیکشنز، 1342ق، 94ص.