8️⃣ گزیده‌ای از سلسله‌جلسات با موضوع: آزادی و فضای مجازی (3) 🔺فضای مجازی در درجه بالاتری از ارتباط متنی و کلامی قرار دارد. در این دنیای شبیه‌سازی‌شده، قادرند با مدل‌های گرافیکیِ حتی مبتنی بر متن، دوبعدی یا سه‌بعدی به نام «آواتار» با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ در حدّی که بتوانند با هم زندگی کنند. 🔺فضای مجازی، دنیایی شبیه‌سازی‌شده به تقلید از دنیای فیزیکی است، اما از نوع سفارشی. 🔸در دنیای غیرمجازی، برخی حوادث را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم و آن‌ها را به‌نحو مطلوب خود پیش ببریم، اما در فضای مجازی هرآنچه اتفاق می‌افتد، با اراده طراح آن است و طبیعی است اتفاقات در آن، حسب سفارش و انتظار رقم می‌خورد؛ مانند بازی‌ای خیالی. در این فضا ناممکن‌های دنیای غیرمجازی می‌توانند ممکن شوند. همچنین ممکن است هنجارهای اجتماعی وجود نداشته باشد یا متفاوت باشد. 🔸این شبیه‌سازی، از فنّاوری‌های موجود در بازی‌های رایانهایِ مبتنی بر گرافیک و انیمیشن به شکل گسترده استفاده می‌کند؛ لذا فضای مجازی بسیار سریع از متن به تصویر، و از تصاویر دوبعدی به سمت تصاویر سه‌بعدی در حال حرکت است. اغراق نیست اگر بگوییم بیش از شصت درصد از حجم آنچه در این فضا تبادل می‌شود، برپایه تصویر است. 🔺چرا آواتار؟ زیرا در این دنیای سه‌بعدیِ شبیه‌سازی‌شده و بازی‌گونه، افراد می‌توانند چهره خود یا شخصیت موردعلاقه‌شان را روی هویت‌های مجازی قرار دهند و به نوعی با آن‌ها همزیستی داشته باشند یا با آن‌ها همزادپنداری داشته باشند. ✔️هر آنچه در فضای مجازی رخ می‌دهد، زاییده ذهن بشر است. 🔺هوش مصنوعی می‌تواند رفتار مشابه رفتارهای هوشمند انسانی داشته باشد و فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی را به صورت تجربی ـ و نه عقل کلی ـ شبیه‌سازی کند؛ همچنین توانایی یادگیری دارد. 🔸هرآنچه در فضای مجازی رخ می‌دهد، جنبه صددرصد فیزیکی دارد و متافیزیک نیست. درواقع فضای مجازی، ترکیبی از فنّاوری‌های سخت و نرم است. 🔺 مجاز، نقطه مقابل حقیقت (صدق خارجی) است، نه نقطه مقابل فیزیک؛ همچنین، نقطه مقابل واقعیت هم نیست. در فضای مجازی همه‌چیز براساس قاعده حرکت و قانون زمان و مکان روی می‌دهد که در این دنیا با آن زیست می‌کنیم و مانند عالم مجرد نیست. 🔺فضای مجازی تعارضی با هستی‌شناسی توحیدی ندارد؛ چون فضای مجازی هم یکی از مخلوقات و آیات الهی شمرده می‌شود. در این فضا هیچ اتفاقی خارج از خالقیت و ربوبیت الهی رخ نمی‌دهد. ممکن است بخشی از فضای مجازی، باطل (مقابل حق و صدق) باشد، اما به این معنا نیست که اتفاقی خارج از تسلط و حکومت الهی روی می‌دهد. ✔️ برای مشاهده فیلم کامل جلسه سوم روی لینک زیر کلیک کنید: aparat.com/v/Pesjk 🔸 تهیه شده در 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi