╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 🤏 پست ۲. "به دست آوردنی، تدریجی و نسبی بودن خودباوری" (از بسته ۷۱) ✅ "به دست آوردنی بودن خودباوری" 🔸برخی از متربیان و نوجوانان گمان دارند که اعتماد به نفس ارثی است و هر کس پدر و مادر با اعتماد به نفس بالایی دارد، به صورت ژنتیک به خود او هم سرایت می‌کند. این گمان هم نادرست است. ❌ 🔸 خودباوری ارثی نیست و اگر در پدر و مادرهای ما چنین خصوصیتی کمرنگ بوده، معنایش این نیست که حتما ما هم دچار آن خواهیم شد. ما در هر شرایطی می‌توانیم اعتماد به نفس را در خودمان تقویت کنیم. ⬅️ تنها ارتباط اعتماد به نفس با خصوصیات والدین و اطرافیان نزدیک، این است که با الگوبرداری از آنان، مدل جدیدی در ما ایجاد می‌شود. 🔸 همچنین والدین دارای اعتماد به نفس کافی با بهره‌گیری از روش‌های تربیتی درست، شرایط روحی و شخصیتی بهتری برای فرزندان خود فراهم می‌کنند و سطح اعتماد به نفس و استقلال آنها را افزایش می‌دهند. 🔸روان‌شناسان می‌گویند: "اگر در دوران کودکی به خاطر بازی ضعیف به عنوان نفر آخر یارکشی می‌شدید، می‌توانید از این پس با افزایش توان خود به عنوان اولین نفر یارکشی شوید." ✅ "تدریجی بودن خودباوری" 🔸 شکل‌گیری هر یک از خصوصیات فردی، در طول زمان امکان‌پذیر است. 🔸زمان طولانی و دلایل گوناگونی سبب کاهش خودباوری در افراد می‌گردد، به همان نسبت مدت طولانی لازم است تا خودباوری بیشتری جایگزین گردد. 🔸 شرکت در یک کارگاه آموزشی یا مطالعه یک کتاب، فقط ممکن است اطلاعات اولیه و نقشه راه برای رسیدن ما به خودباوری بالا را فراهم کند، ولی برای افزایش واقعی آن نیازمند فرصت کافی برای جایگزینی تجربه‌های موفق به جای مشکلات قدیمی هستیم تا باور تازه در وجود ما جوانه زند. ✅ نسبی بودن خودباوری ♦️گاهی نوجوان این جمله را بکار می برند: "من اعتماد به نفس ندارم." این جمله صحیح نیست؛ چون هم گفتن این جمله، نیازمند اعتماد به نفس است و هم خودباوری ما در برخی از زمینه‌هایی که در آن تجربه‌های موفقی داریم، بالا و در بعضی دیگر پایین است. به عنوان مثال ممکن است در امتحانات هر ترم، موفقیت خوبی به دست آورده باشیم و از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشیم، ولی در ارتباط گرفتن با دیگران چنین نباشیم. هر یک از ما در موقعیت‌ها و کارهای گوناگون، توان متفاوتی از خودباوری را ارائه می‌نماییم. همه از سرمایه اولیه خودباوری برخوردارند؛ برخی از آن آگاهی دارند و می‌توانند آن را به کار گیرند، ولی عده‌ای هم نه می‌دانند و نه می‌توانند آن را شکوفا سازند. از این رو، یکی از وظایف مربیان تربیتی⬇️ سوق دادن متربیان و نوجوانان به سمت داشته‌های اولیه‌ای است که خداوند در وجود آنها به ودیعت نهاده است.