࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ @Quran124 ࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ ➡️ ...ادامه بحث قبل 🏴 میعادگاه عُشاق ومراتب عاشقی (قسمت ۷) چگونه حضرت زینب با جمله: "ندیدم جز زیبایی" نبرد نور با ظلمت در کربلا را، تفسیرکرد ✍🏻 استاد صادقزاده تکمیل و ویراستاری:اتاق فکراندیشکده[۱] ♥️ *حقیقت عشق مطلق، به خدا و به جلوه‌ی اتمّ او برمی‌گردد.* خدا عالَم را مبتنی بر عشق خلق کرد: *«کنت کنزاً مخفیاً، فأحببت أن اُعرف فخلقتُ الخلق لکَی اُعرف.»* [من گنج مخفی بودم، خواستم و دوست داشتم شناخته شوم، لذا خلق کردم.] ♥️ دوست داشتن، همان عشق است. "اولین عاشق در عالم خود، حق متعال است. هم عاشق است، هم معشوق است و هم عشق است، خودش عاشق خودش است". "چون کمال مطلق بود و خودش را دوست داشت، ظهور کرد و آشکار کرد تا خودش را ببینند." مادامی که: "این ظهور تحقق پیدا نکند و خلقت خودش را نشان ندهد، عشق نمی‌تواند خودش را آشکار کند." "زلف آشفته‌ی تو، موجب جمعیت ماست" " چون چنین است، پس آشفته ترش باید کرد" 🚩 در قسمت های قبلی گفته شد: "مظهر اتم این عشق، کربلا است." کربلا مظهر "اتم ظهور عشق" و "حُسن ازلی" است. مظهر اتم ظهور "جمال مطلق است"لذا حضرت زینب سلام الله علیها در توصیف کربلا، آن جمله‌ی عرشی را بیان فرمود که *ما رأيت إلا جَمیلا...* *[من جز زیبایی ندیدم.]* 🖤 هم ظلمت مطلق در کربلا هست و هم نور مطلق. امام صادق ع در روایتی می‌فرماید: "«خلق الظلمة في يوم الأربعاء يوم عاشوراء.»" "[خدا ظلمت را در چهارشنبه، روزعاشورا خلق کرد.]" یکی از مخلوقات خدا "ظلمت" است. خدا در قرآن می‌فرماید: «الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّور» (انعام/۱). "[ سپاس خدایی را که زمین و آسمان و ظلمت و نور را خلق کرده است.]" ظلمت را مَثَل "سوء"و" نور" را مَثَل "اعلا" قرار داد." ظلمت" را کلمه‌ی "سفلی" و" نور" را کلمه‌ی "علیا" قرار داد. خدا در قرآن هم کلمه‌ی سفلی آورده و هم کلمه‌ی علیا را، «وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا»* (توبه/۴۰). [قبله‌ی اهل کفر کلمه‌ی سُفلی شد که به سمت آن ظلمت در حرکت هستند و به اصطلاح نگون بخت هستند] *«لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ وَلِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلَىٰ»* (نحل/۶۰) [برای كسانی كه به آخرت ایمان نمی‌آورند،,،"صفات زشت و سیرت بد" است، و" صفات برتر و والا ویژه خداست"] *مَثَل سوء در عالَم مصداق دارد که همان یزید، آن چند نفر و دیگر افراد مشابه آنها، هستند.* *مَثَل اعلی نیز در این سمت "اهل بیت علیهم السلام" هستند. ✨" ظلمت مطلق در کربلا بود و نور مطلق نیز آنجا بود، ولی خاصیت نور مطلق این است که ظلمت مطلق را از بین می‌برد." هیچ گاه "ظلمت مطلق" ظهور و بروز ندارد و به تعبیر قرآن، کف روی آب است؛ "«إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا»" (اسراء/۸۱). "وقتی نور مطلق تابیدن می‌کند، همه‌ی ظلمت را از بین می‌برد و جایی که نور مطلق قدم بگذارد، ظلمت مطلق جایی ندارد." وقتی که در کربلا، نور مطلق که "همان نور اباعبدالله الحسین علیه السلام یا همان نور امام زمان ارواحنا فداه است آشکار شد، ماجرای کربلا برای همیشه ظلمت را نشان داده و درس های قیام امام حسین ع ظلمت را برای همیشه در کربلا نابود کرد." 🚩 ظاهر قضیه این است که امام حسین علیه السلام شهید شد، "ولی در واقع و در اصل، این نور بود که بر ظلمت غلبه کرد؛" *«وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا»* (زمر/۶۹) [و زمین به نور پروردگارش روشن شد.] این نور از صبح ازل دارد می‌دمد و بر ظلمات می‌تابد و ظلمت را از بین می‌برد و حقیقت را آشکار می‌کند. روایت از معصوم است که می‌فرماید: «انّ الله خلق الخلق في الظلمة، ثم رشّ عليهم من نوره» [خدا آفرینش را در تاریکی آفرید، سپس نور خود بر آنها پاشید] اصل خلقت "ظلمانی"است، "خلقت "مرز و نقص" است. مخلوقات کمالاتی دارند، در عین حال برخی کمالات دیگری هم هست که ندارند و از آن جهت ناقصند. در روایت می‌فرماید که "خلقت در ظلمت است و مادامی که آن نور جمال مطلق بر آن نتابد، خودش را نشان نمی‌دهد، "لذا فلاسفه گفته‌اند که" ذاتیِ مخلوقات"، " لَیسَ" و نیستی است. وصف ذاتی من و شما نیستی است. ما هیچیم... "اگر خدا و جلوه‌ی اتمّ خدا که نور اهل‌بیت علیهم السلام هستند، بر ما نتابد، من و شما آشکار نمی‌شویم." ┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ 📚 اندیشکده "علوم قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید"