❄️آثار و برکات باران ار منظر قرآن❄️ ⛈ ۱ - خداوند، فرو فرستنده باران، پس از ناامیدى انسان از بارش آن (و هو الذى ینزّل الغیث من بعد ما قنطوا) ⛈۲ - خداوند، تنها پناهگاه انسان و نویددهنده او در مشکلات و ناامیدى ها است. (و هو الذى ینزّل الغیث من بعد ما قنطوا) آیه شریفه با طرح نزول باران در شرایط ناامیدى، ضمن اشاره به رحمت گسترده الهى، ناظر به این نکته است که در بدترین شرایط هم نباید ناامید شد و باید به خدا پناه برد. ⛈۳ - نقش اساسى باران در تأمین روزى انسان ها (ینزّل بقدر ما یشاء ... ینزّل الغیث من بعد ما قنطوا) از این که در آیه قبل، سخن از تنظیم به اندازه معیشت به میان آمده و در این آیه مسأله نزول باران مطرح شده است، مى توان تأثیر باران را در تأمین معیشت استفاده کرد. ⛈۴ - باران هاى مفید و نافع، جلوه اى از رحمت عام و گسترده الهى در عرصه هستى (ینزّل الغیث ... و ینشر رحمته) «غیث» به معناى باران مفید و سودمند آمده است (مجمع البیان). ⛈۵ - عوامل طبیعى جهان هستى، تحقق بخش مقدرات و مشیت الهى است. (ینزّل بقدر ما یشاء ... و ینشر رحمته) ⛈۶ - بارش باران، پس از خشکسالى و نومیدى انسان، نمودى از تقدیر الهى در معیشت انسان (و لکن ینزّل بقدر ما یشاء ... ینزّل الغیث من بعد ما قنطوا) ⛈۷ - کمى بارش در فصل نیاز انسان ها به آب، تدبیرى الهى در جهت بازداشتن آنان از سرکشى و خودبینى است. (و لو بسط اللّه الرزق لعباده لبغوا ... ینزّل الغیث من بعد ما قنطوا) ⛈۸ - تنها خداوند، ولىّ (داراى ولایت مطلق) و حمید (شایسته حمد و ستایش) است. (و هو الولىّ الحمید) ⛈۹ - دریافت باران، پس از نیاز و ناامیدى، زمینه ساز توجه انسان به ولایت الهى بر هستى و روى آورى به ستایش او (و هو الذى ینزّل الغیث من بعد ما قنطوا ... و هو الولىّ الحمید) ⛈۱۰ - ولایت بى نقص و شایسته ستایش، مخصوص خداوند است. (و هو الولىّ الحمید) برداشت یاد شده بدین احتمال که «حمید»، وصف «ولىّ» باشد; نه خبر بعد از خبر. ⛈۱۱ - تنظیم معیشت و نزول باران، پس از یأس وناامیدى انسان، جلوه اى از ولایت ستوده و بى نقص خداوند است. (و لو بسط اللّه الرزق ... و لکن ینزّل بقدر ما یشاء ... و هو الذى ینزّل الغیث ... و هو الولی الحمید) ☘☘☘☘☘☘ •✾🔸🔹@Quran_Me 🔹🔸✾•