✴️ یکی از لازم در مسیر تربیت، عدم‌هتاکی و ناسزاگویی است. مربی حتی با نسبت دادن‌های روا ولی تند مثل احمق و... تاثیر خود را از دست می‌دهد چه رسد به نسبت‌های ناروا ... و اما چند نکته در باب فحاشی: 1⃣ فحاشی و بددهنی و ناسزا گویی به انسان‌ها با هر مسلک و ایده و عقیده‌ای که باشند، امری مذموم است. قرآن کریم ضمن آن که به مسلمانان توصیه‌ی کلی به نیکوسخنی و به‌کارگیری ادبیات (قول حسن) و محتوای درست (قول سدید) در مخاطبه با همه انسان‌ها کرده است 📖📖 وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا (بقره/83) 📖📖 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا (احزاب/ 70) وآنان را از ناسزاگویی حتی به مشرکان هم نهی کرده است. 📖📖 وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (انعام/ 108). 🔸🔸 پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم)( فرموده اند: بهشت جای انسان‌های ناسزاگو و بددهن نیست. امیرالمومنین (علیه‌السلام )جنگ صفین به یارانش که به معاویه و سربازانش دشنام می‌دادند، فرمودند: 🔸🔸من خوش ندارم یارانم ناسزاگو باشند بلکه به جای آن به توصیف وضع گمراهی و مواضع خطایشان بپردازید و از خدا بخواهید که خون ما و آنها را حفظ کند و بین ما صلح و سازش برقرار کرده و آنها را به راه راست هدایتشان کند. 2⃣ قرآن در یک مورد دشنام گویی و به‌کارگیری توصیفات زشت را مجاز دانسته و آن در تعامل مظلوم با ظالم است 📖📖 لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا(نساء/۱۴۸) و البته امام صادق (علیه‌السلام) در تفسیر آیه فرموده اند: 🔸🔸مظلوم می تواند آنچه که در شخص ظالم (مانند فاسق، جاهل، متجاوز، خائن، دزد و ...) وجود دارد را بگوید. نه آن که بهتان و تهمت زده شود و مثلا به کسی که مرتکب جنایت و قتل شده، دشنام دزدی داده شود و یا به عکس. 3⃣ برخی دشنامها مانند زناکار و لواط کار با وجود شرایطی موجب حد (۸۰ ضربه شلاق) دشنام دهنده است. @Quranahlebayt