💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 🔷توضیحاتی پیرامون تحریر در قرائت : 🔶تعریف تحریر : ایجاد گره صوتی در حنجره که یکی از عوامل مؤثر در زیبایی قرائت قرآن است. 🔷کیفیت تحریر بر دو نوع است : 1⃣تحریر کامل 2⃣شبه تحریر 1⃣تحریر کامل : به گره کامل صوتی گفته می شود. در این نوع تحریر اگر گره صوتی ناشی از حزن باشد به آن بکاء الصوت می گویند. 2⃣شبه تحریر : به گره ناقص صوتی گفته می شود. در این نوع تحریر می توان از لرزش اندام های صورت به گونه ای کاملاً ظریف برای افزایش کیفیت شبه تحریر استفاده کرد. به طور کلی در قرائت قرآن، بیشتر از شبه تحریر استفاده می شود . 🔶جایگاه تحریر در حروف و صداها : 1⃣تحریر بر روی حروف : از ۲۸ حرف عربی ۷ حرف تحریر پذیرند. این حروف عبارتند از : «ر ع ل م ن و ی» که به جهت یادگیری بهتر عبارت ” نورعلمی“ را می توانید به خاطر بسپارید. ترتیب تحریر پذیری حروف از زیاد به کم نیز چنین است : «ن م ی ل و ع ر» 2⃣ تحریر برروی صداها و کشش ها : صداهای کشیده (آ _ او _ ای) ، مدهای خیشومی (یعنی صداهایی که از بینی خارج می شود که به آن غُنّه می گویند). ناگفته نماند که صداهای کوتاه ، تحریر پذیر نیستند. ✅ برای تحریر ، تقسیم بندی دیگری هم ارائه شده :  1⃣ترجیع : به گردانیدن آواز در گلو ، یا همان چَه چَه زدن در اصطلاح عامه، اطلاق می شود. از آنجا که عده ای از علما ،این نوع تحریر را غِنا می دانند،استفاده از آن توصیه نمی گردد. 2⃣ترعید : ارتعاش صوت و خواندن با ‌آهنگ لرزان را می گویند. 3⃣تطریب : به دادن مد بی جا برای مراعات آهنگ و لحن گفته می شود. به عبارت دیگر ، آهنگ دادن به کلام با تأکید و کشش بی هنگام را تطریب می گویند . 4⃣تحزین : حزن دادن و سوزناک و محزون خواندن است. 5⃣ترقیص : آهنگ دادن به کلام با بالا و پایین بردن صوت و به عبارت دیگر ، آهسته ، بریده و بلند خواندن است. 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 ♦️یکی از اساتید ، تحریر ها را به تفکیک اساتید قرائت، چنین معرفی و دسته بندی کرده است : 1⃣لرزشی : استاد غلوش 2⃣لغزشی : استاد مصطفی اسماعیل 3⃣ضربه ای : استاد عبدالباسط ، استاد رفعت و استاد منشاوی. 4⃣موجی : استاد شحات ، استاد بسیونی و استاد مصطفی اسماعیل ************************************ ✨کانال قرآنی «مقامات قرآنی »✨ @Quranicauthorities