بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« روزبرگ شیعه »💠
موضوع امروز: «شهیدان زندهاند!»
روز جمعه، ١٣٩٩/١٢/٢٢
✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم به عنوان «روز بزرگداشت شهدا» نامگذاری گردیده، که این نامگذاری منتسب به دستور حضرت امام خمینی (ره) در زمینه تأسیس بنیاد شهید در سال ١٣۵٨ شمسی است، آنهم در روزهای آخر سال و در آستانه عيد نوروز که آحاد مردم در حال تلاش و تکاپو برای نوروز و آغاز سال جدید هستند! اما گویی در لابهلای این جنب و جوش و شور و علاقه برای عید نوروز، این مناسبت، تلنگری است به ما که یادمان نرود که مردان و زنانی بودند که برای تحقق آرامش امروز ما، از همه چیز خود گذشتند و از مرز و بوم کشورمان دفاع کردند! مردانی و زنانی که با دادن خون خود، به دشمنان اسلام نشان دادند که حاضرند از والاترین و شیرینترین سرمایه خود یعنی جانشان بگذرند ولی یک قدم از آرمان و اهدافشان که در اسلام تعیین و تبیین شده است، کوتاه نیایند! به همین دلیل، روز بزرگداشت شهدا در روزهای پایانی سال، فرصت مناسبی برای بیعت مجدد با شهدای انقلاب اسلامی ایجاد نموده تا پیش از شروع سال با خود عهد کنیم که بیش از گذشته، پاسدار ارزشهای اسلامی و آرمانهای امام و شهدا باشیم و با تلاش مضاعف در راستای ترویج ایثار و شهادت و شناخت و کسب معرفت از شهدا، گامهای بسزایی در این زمینه برداریم!
لذا روزبرگ شیعه ضمن پاسداشت این روز گرامی، سخن امروز را با موضوع «شهیدان زندهاند» تقدیم مینماید؛
❓یکی از مسائلی که همواره مورد سؤال، بوده، موضوع زنده بودن شهداست و اینکه آنها چگونه زندهاند در حالی که جسم آنها در قبر و زیر خاک قرار گرفته است؟
✅ در جواب این سؤال، ابتدا باید بدانیم که قرآن کریم به صراحت زنده بودن شهداء را در دو آیه مطرح مینماید:
1️⃣ «وَ لَا تَقُولُواْ لِمَن یُقْتَلُ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتُ بَلْ أَحْیَاءٌ وَ لَكِن لَّا تَشْعُرُون»: «و به كسى كه در راه خدا كشته شده، مرده نگویید بلكه آنها زندهاند، ولى شما درك نمى كنيد!» (بقره/١۵۴)
2️⃣ «وَ لَا تحَْسَبنََّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتَا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون»: «البته نپندارید كه شهیدان راه خدا مرده اند، بلكه زندهاند و در نزد خدا روزی میگیرند!» (آل عمران/١۶٩)
آنچه در این زمینه قطعی میباشد این است که مراد از حیات شهدا، زنده بودن جسم آنها نیست! زیرا همانطور که در متن سؤال آمد، جسم شهدا مانند جسم دیگران میمیرد و بهخاک سپرده میشود! اما در اینکه مراد از حیات و زنده بودن شهداء چیست، اقوال مفسرین متفاوت است، که به برخی از آنها اشاره مینمائیم:
1️⃣ مراد از حیات شهداء، حیات واقعی نیست بلکه منظور باقی ماندن نام نیک و جاودان ماندن یاد و خاطره آنها در میان مردم و جامعه است!2️⃣ مراد از حیات شهدا، زنده بودن هدايت و طاعت و دين آنهاست!
✍️ علامه طباطبایی (ره) این اقوال را نقل و اشکالات اساسی به آنها وارد نموده است؛ از جمله اینکه در ادامه آیه ۵۴ بقره، از حیات شهید به «لكِنْ لا تَشْعُرُونَ»:«ولى شما نمی فهمید» یاد شده، در حالی كه موضوع نام نيك یا راه و هدایت شهدا را همه مى فهمند!
و همچنین خداوند اوصافى مانند روزى گرفتن و شاد بودن از نعمت هاى او را براى شهید ذكر كرده است كه از ویژگی ها مربوط به حیات واقعى است و نه مقولاتى از قبیل باقى ماندن نام نيك! (تفسیر المیزان ،ج ٢، ص ٣۴١)
در نتیجه ظاهر اين است اين دسته از مفسّران نتوانستهاند حيات برزخى را دقيقاً هضم كنند و «چون نديدند حقيقت، ره افسانه زدند» ولى همان گونه كه فخر رازى در تفسير خود مى گويد: غالب مفسّران بر اين عقيده هستند كه حيات در اينجا حيات حقيقى است نه حیات مجازی و اسمی! (مفاتيح الغيب، ج ۴، ص ١٢۶)
3️⃣ بعضی دیگر از مفسرین، زندگی شهداء را نوعی حیات غیبی و خاص و درحد زندگی دنیوی ولی به صورت نامرئی دانستهاند و گروهی از همان مفسران نیز این نوع زندگی را فقط مخصوص شهدای بدر و احد دانستهاند! اما هیچ دلیل واضح و توضیح کاملی نسبت به ادعای خود نداشتهاند و ما نیز راهی برای اثبات عقلی و نقلی این موارد پیدا نکردیم!
4️⃣ اما گروه دیگری از مفسرین، منظور از حیات و زندگى براى شهید را، حیات واقعی و برزخى دانستهاند كه ارواح در عالم پس از مرگ دارند و نیاز به زندگى جسمانى و مادى ندارد!
بدیهی است که این نوع حیات به وسیله حواس انسان، قابل درك نیست! چرا كه حسّ انسان از درك ماوراء حیات مادى و جسمانى عاجز است و حتّى چه بسا آن را فناء و نابودى بپندارد؛ و به همین دلیل خداوند در آیات قرآن برای توجه دادن و آگاه کردن مؤمنین به اثبات این نوع از زندگی پرداخته است. (تفسیر المیزان ،ج ٢، ص ٣۴٣) 👇👇👇