🌹غفلت زدایی با ذکر مدام🌹 ✍علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ غفلت و فراموشی، آفت حیات معنوی انسان است. این آفت فقط با یاد مدام خداوند قابل درمان است. آفرینش انسان به گونه ای است که استعداد هر دو یعنی غفلت و ذکر در او نهفته است. تمام خطاها و رفتارهای ناهنجار بشر نیز ریشه در غفلت و ناآگاهی دارد. غفلت و فراموشی یاد خدا، غفلت و نسیان خود و جان آدمی را بدنبال دارد. در قرآن کریم آیات متعددی به این مسئله اشاره دارند. به گفته قرآن، غفلت از یاد خدا آفت های ذیل را بدنبال دارد: 1⃣ نخست سبب می شود انسان از ظرفیت ابزارهای معرفتی که در جسم و جان آدمی به ودیعه نهاده شده نیز غافل شود. از این رو می فرماید: دل دارند امّا با آن معارف الهی را نمی یابند؛ چشم دارند، امّا نشانه های حق را نمی بینند؛ گوش دارند ولی جان خود را با شنیدن سخن حق سیراب نمی کنند: أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ.(اعراف/۱۷۹) 2⃣ آفت دیگرِ غفلت، بسنده کردن به ظاهر دنیای ناسوت و نادیده گرفتن عالم غیب و ملکوت است: یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ. (روم/۷) 3⃣ آفت سوم خودفراموشی است. همان گونه که یاد خدا سبب یادکرد او از انسان ذاکر است، به فراموشی سپردن او نیز سبب فراموشی انسان است. فرمود: وَلَاتَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ.(حشر/۱۹) وقتی انسان از یاد خدا غافل شد، فراموشی او را از طرف خدا در پی دارد: نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ. (توبه/۶۷) نتیجه این که برای رهایی از آفت غفلت نیازمند ذکر مدام ایم. ذکر دو گونه است: موقّت و مدام. در مناجات شعبانیه درخواست می کنیم که ما را از کسانی قرار دهد که ذکر مدام دارند: أَنْ تَجْعَلَنِي مِمَّنْ يُدِيمُ ذِكْرَكَ. البته ذکر مدام دوسویه است. به تصریح قرآن کریم کسانی که یاد خدا می کنند، خداوند نیز به یاد آنان است: فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ.(بقره/۱۵۲) همانند محبّت دوسویه که فرمود: مؤمنان واقعی خدا را دوست می دارند، خدا نیز آنان را دست می دارد: يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ.(مائده/۵۴) ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ http://eitaa.Com/Rahevasat