▪️معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح نمود:
🔺🔻هدف از زبان آموزی، ارتقاء توانش ارتباطی کودک در دوره ابتدایی است
💠 دومین جلسه آموزشی تبیین بسته های زبان آموزی پایه اول دبستان با حضور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ویژه ی معلمان مجری بسته زبان آموزی در پخش زنده ی شاد برگزار شد.
اهم نکات مطروحه
✅ رویکرد آوایی که اکنون در کلاس های درس ما جاری است؛ سال هاست که مورد نقد منتقدان این حوزه قرار گرفته و به جای آن رویکرد کل نگر که بر مهارت های چهارگانه ی زبانی( گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن) تاکید دارد؛ جایگزین شده است.
✅ خرده مهارت هایی ویژه ی هر مهارت زبانی تعریف شده است و برای هر خرده مهارت، نشانگرهایی وجود دارد.
✅ در یک طراحی آموزشی درست، باید برای آموزش همه ی انواع مهارت و خرده مهارت ها برنامه ریزی شده باشد تا جاییکه دانش آموز در پایان دوره ی ابتدایی کاملا به شایستگی ارتباطی مجهز شود.
✅ در زبان آموزی ارتقاء توانش ارتباطی کودک در شش سال ابتدایی مورد تاکید است.
✅ دانش آموز با توانش ارتباطی قوی، می تواند به بهترین شکل از ابزارهای زبان استفاده کند.
✅ او باید بتواند پیام خود را به خوبی منتقل کرده و به همان میزان هم پیام محیط را به درستی دریافت نماید یعنی بتواند اطلاعات را در ذهن خود دریافت، تحلیل و دسته بندی کند.
✅ پرداختن بیش از اندازه به رویکرد آوایی و داشتن نگاه موضوعی در آموزش فارسی منجر می شود که اصل تقویت مهارت های زبانی مغفول بماند و آموزش زبان فارسی در حد جزئیات آن باقی مانده و به روخوانی و املا نویسی و حفظ شعر و ازین دست، تقلیل یابد.
✅ نگاه معلم به بحث زبان آموزی از پایه اول ابتدایی باید اینگونه باشد که واقعیت زبان را آموزش دهد.
✅ معلم باید طوری طراحی آموزشی داشته باشد و موقعیت یادگیری ایجاد کندکه بداند در هر جلسه کدام مهارت و خرده مهارت ها را مورد هدف قرار داده است.
✅ بسته های زبان آموزی با رویکرد ترکیبی که برگرفته از رویکرد آوایی و کل نگر است؛ تلاش کرده محتوایی ایجاد کند که الگویی برای طراحی آموزشی بر اساس کتاب درسی برای معلمان باشد.
✅ معلمان با در دست داشتن این الگو تلاش کنند تا طراحی آموزشی خودشان را داشته باشند.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98