📚تعاریف و اهداف اقدام پژوهی:
📖ژانت مسترز(۲۰۰۰) برای توصیف و تبیین اقدام پژوهی، از میان تعاریف بسیاری که ارائه شده است، تعریف زیر را برگزیده که به این شرح مطرح میکند: اقدام پژوهی، پژوهشی نظام دار، گروهی، مبتنی بر همکاری، خود اندیشیده و انتقادی است که توسط شرکت کنندگان در این پژوهش انجام میشود.
📖در تعریف دیگر، کارسون و همکاران(۱۹۸۹) در یک جمعبندی، مواردی را با عنوان «آنچه اقدام پژوهی است» به شرح زیر ذکر کردهاند:
🔸اقدام پژوهی فرآیندی است که آموزش و پرورش را از طریق تغییر، بهبود میبخشد.
🔹اقدام پژوهی، کار گروهی مربیان برای بهبود اقدامات آموزشی است.
🔸اقدام پژوهی، تأمل و بازاندیشی در مورد امر تدریس است.
🔹اقدام پژوهی، جمعی و مشترک است؛ یعنی مربیان در جهت تقویت روابط با دیگر مربیان گفتگو و کار میکنند.
🔸اقدام پژوهی، بنا نهادن و تشکیل گروههای خود – انتقاد از مربیان است.
🔹اقدام پژوهی، فرآیند نظاممند یادگیری است.
🔸اقدام پژوهی، فرایندی است که ایجاب میکند ما ایدههای خود درباره آموزش و پرورش را به بوته آزمایش بگذاریم.
🔹اقدام پژوهی خالی از تعصب است.
🔸اقدام پژوهی، یک تحلیل انتقادی از محلهای کار ماست.
🔹اقدام پژوهی، تأکید روی موارد خاص است
🔸اقدام پژوهی، چرخهای از برنامهریزی، عمل، مشاهده و باز اندیشی و تفکر است.
🔹اقدام پژوهی، کار در گروههای کوچکی از مربیان است.
🔸اقدام پژوهی، اثبات درستی اقداماتی است که در جریان تدریس انجام میشود.
این کانال را به دیگران معرفی کنید👇
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
https://eitaa.com/Rahimi98