✅ مشکلات املا:
⬅️ نوشتن املا، مستلزم کسب خرده مهارت ها و توانایی های بسیاری است دانش آموز باید به این مهارت ها دست یابد تا بتواند عمل املانویسی را انجام دهد و در صورت عدم موفقیت در هر یک از خرده مهارت هایی که به آن می پردازیم ممکن است باعث ضعف املا در وی گردد.
خرده مهارت های مورد نیاز:
⬅️ آگاهی واجی: دانش آموز باید واج ها وصداهای موجود در کلمه را بشناسد و آن ها را تشخیص دهد.
⬅️ گفتار و تلفظ: دانش آموز باید قادرباشد حروف و کلمات را درست تلفظ کند و مشکل گفتاری نداشته باشد.
⬅️ ترکیب: دانش آموز باید قادر باشد تا آواها و صداها و حروف را با هم ترکیب کند و کلمه بسازد.
⬅️ حافظه دیداری: دانش آموز باید قادر باشد تا شکل صحیح کلمه را در ذهن خود مجسم نماید و بتواند آن را به صورت کامل و بدون استفاده از نشانه های دیداری از حافظه اش بازیابی کند و بنویسد.
⬅️ حافظه شنیداری: دانش آموز باید قادر باشد صداها و حروف و کلمات شنیده شده را در ذهن ذخیره کند و سپس آن را بنویسد.
⬅️ مهارت حرکتی: دانش آموز باید قادرباشد، مهارت حرکتی ظریف (کار با انگشتان و دست)را به درستی انجام دهد .
⬅️ هماهنگی حرکتی: دانش آموز باید قادر باشد، بین اعمال حرکتی لازم جهت نوشتن هماهنگی برقرار کند. یعنی حرکات دست ،بازو، مچ و انگشتان و چشم باید هماهنگ باشند.
⬅️ دقت: دانش آموز قادر باشد تا به جزئیات اساسی و مهم در واژه ها و کلمات توجه کند.
⬅️ سرعت عمل: دانش آموز باید قادر باشد سرعت نوشتن خود را با سرعت مطلوب خواندن متن املاها هماهنگ نماید.
⬅️ جهت یابی: دانش آموز باید قادر باشد تا جهت ها را به درستی بشناسد و تشخیص دهد.
⬅️ تمیز: دانش آموز باید قادر باشد تا تفاوت ها و تشابهات موجود در تصاویر و اشکال و حرف وکلمه را تشخیص دهد.
⬅️ عوامل انگیزشی: دانش آموز باید انگیزه و علاقه کافی جهت نوشتن املا را داشته باشد.
⬅️ عوامل محیطی: دانش آموز باید از امکانات محیطی وآموزشی مناسب و مطلوب برخوردار باشد.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
eitaa.com/@mokhtar98
کانال مختاررحیمی(راهبرآموزشی)