✅ مشکلات املا: ⬅️ نوشتن املا، مستلزم کسب خرده مهارت ها و توانایی های بسیاری است دانش آموز باید به این مهارت ها دست یابد تا بتواند عمل املانویسی را انجام دهد و در صورت عدم موفقیت در هر یک از خرده مهارت هایی که به آن می پردازیم ممکن است باعث ضعف املا در وی گردد. خرده مهارت های مورد نیاز: ⬅️ آگاهی واجی: دانش آموز باید واج ها وصداهای موجود در کلمه را بشناسد و آن ها را تشخیص دهد. ⬅️ گفتار و تلفظ: دانش آموز باید قادرباشد حروف و کلمات را درست تلفظ کند و مشکل گفتاری نداشته باشد. ⬅️ ترکیب: دانش آموز باید قادر باشد تا آواها و صداها و حروف را با هم ترکیب کند و کلمه بسازد. ⬅️ حافظه دیداری: دانش آموز باید قادر باشد تا شکل صحیح کلمه را در ذهن خود مجسم نماید و بتواند آن را به صورت کامل و بدون استفاده از نشانه های دیداری از حافظه اش بازیابی کند و بنویسد. ⬅️ حافظه شنیداری: دانش آموز باید قادر باشد صداها و حروف و کلمات شنیده شده را در ذهن ذخیره کند و سپس آن را بنویسد. ⬅️ مهارت حرکتی: دانش آموز باید قادرباشد، مهارت حرکتی ظریف (کار با انگشتان و دست)را به درستی انجام دهد . ⬅️ هماهنگی حرکتی: دانش آموز باید قادر باشد، بین اعمال حرکتی لازم جهت نوشتن هماهنگی برقرار کند. یعنی حرکات دست ،بازو، مچ و انگشتان و چشم باید هماهنگ باشند. ⬅️ دقت: دانش آموز قادر باشد تا به جزئیات اساسی و مهم در واژه ها و کلمات توجه کند. ⬅️ سرعت عمل: دانش آموز باید قادر باشد سرعت نوشتن خود را با سرعت مطلوب خواندن متن املاها هماهنگ نماید. ⬅️ جهت یابی: دانش آموز باید قادر باشد تا جهت ها را به درستی بشناسد و تشخیص دهد. ⬅️ تمیز: دانش آموز باید قادر باشد تا تفاوت ها و تشابهات موجود در تصاویر و اشکال و حرف وکلمه را تشخیص دهد. ⬅️ عوامل انگیزشی: دانش آموز باید انگیزه و علاقه کافی جهت نوشتن املا را داشته باشد. ⬅️ عوامل محیطی: دانش آموز باید از امکانات محیطی وآموزشی مناسب و مطلوب برخوردار باشد. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 eitaa.com/@mokhtar98 کانال مختاررحیمی(راهبرآموزشی)