سوال
احمد الحسن که مدعی است یمانی موعود است برای حجیت و حقانیت خود استدلال می کند که در روایات امده دوازده مهدی قبل از قیام امام عصر می اید و او یکی از ان ها است پاسخ شما چیست
♦️پاسخ
❗️انچه در روایات امده است ان است که پس از حکومت امام عصر خداوند دوازده مهدی را بر می انگیزاند تا برای روی زمین حکومت کنند و این مساله ربطی به قبل از قیام حضرت حجت و احمد الحسن ندارد
❗️این روایات را علامه مجلسی در بحار الانوار ذکر می کند
📚بحار الانوار ج53 ص145 باب 30
♦️شیخ طوسی روایت می کند که حضرت امیر امده است که :
« در شبی که پیامبر اکرم مطالبی را به ایشان املا می کرد که در ان اشاره به امامان دوازده گانه شده انگاه که به واپسین پیشوا میرسد چنین فرموده است:
♦️پس انگاه که حضرتش ( امام عسکری) را هنگام وفات رسید پس امر امامت را به فرزندش محمد تسلیم می کند .پس ایشان دوازده امام هستند .سپس پس از او دوازده مهدی خواهد بود»
📚کتاب الغیبه ص150
❗️شیخ مفید استاد کلام شیعه چنین می گوید:
«بعد از دولت حضرت قائم براي كسي دولتي تشكيل نمي شود، مگر آنچه اين روايت بر آن دلالت ميكند كه فرزندان او اگر خدا بخواهد، قيام ميكند. البته اين روايت به صورت قطعي ثابت نيست.اكثر روايات بر اين معنا دلالت ميكند كه حضرت مهدي نمي رود، مگر چهل روز قبل از قيام قيامت كه در آن هرج و مرج صورت ميگيرد، و علائم خروج اموات و قيام قيامت براي حساب وكتاب آشكار ميشود.»
📚الارشاد ج2 ص387
❗️علّامه مجلسي پس از نقل اخبار مذكور در بحار الانوار، «باب خلفاء المهدي و اولاده»، درباره دلالت و تأويل آن احاديث مينويسد:
«اين اخبار، مخالف مشهور است و راه تأويل آن، دو صورت است؛
♦️راه اوّل، اينكه مراد از دوازده مهدي (هدايت شده) همان پيامبر اكرم و ساير امامان به استثناي امام زمان باشد به اين معنا كه مُلك آنها (در هنگام رجعت)، بعد از امام زمان خواهد بود.
♦️راه دوم، اين است كه آن دوازده مهدي از اوصياي امام زمان هدايت گران خلق در زمان ائمه عليهم السلام در هنگامه رجعتند؛ زيرا زمین نمي تواند خالي از حجّت باشد، اگر چه اوصياي انبيا عليهم السلام نيز حجج هستند، والله اعلم »
📚بحار الانوار ج53، ص148
🔵در هر صورت این روایات بر مدعای احمد الحسن دلالتی ندارد
♻️پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht