وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ (37)شوری و كسانى كه از گناهان كبيره و زشتى ها پرهيز مى كنند و چون خشم و غضب كنند، مى بخشند. 🌿🌿🌿 تفسير نور : در آيه قبل سخن از ايمان و توكّل بود كه هر دو مربوط به قلب است. در اين آيه به روش هاى عملى مؤمنان مى پردازد. گناهان كبيره چيست؟ امام خمينى قدس سره در تحرير الوسيله در شرايط امام جماعت مى فرمايد: امام جماعت بايد از گناهان كبيره پرهيز كند و آن: هر گناهى است كه در قرآن وعده عذاب بر آن داده شده، يا شديداً با آن برخورد شده، يا دليلى داشته باشيم كه هم وزن يا بدتر از گناهان كبيره شناخته شده، يا عقل آن را كبيره بداند، يا در افكار عمومى مؤمنان كبيره شمرده شود، يا دليل خاصّى بر كبيره بودن آن داشته باشيم. سپس نمونه هايى را مى شمرد از جمله: ياس از رحمت خدا، نسبت دروغ به خدا و رسول، قتل، نسبت ناروا به زن شوهردار، فرار از جنگ، عاق والدين، قطع رحم، سِحر، زنا، لواط، خوردن مال يتيم، كتمان حقّ، گواهى باطل، پيمان شكنى، شراب خورى، تجاوز در وصيّت، رباخوارى، قمار، كم فروشى، خوردن گوشت مردار و خوك، كمك به ظالم و تكيه بر او، اسراف و تبذير، حبس حقوق مردم، دروغ، تكبّر، خيانت، غيبت، سخن چينى، سبك شمردن حج، ترك نماز، منع زكات، اصرار بر گناهان صغيره، سرگرمى به لهو و لعب. 🌿🌿🌿 - شرط برخوردارى از نعمت هاى برتر و پايدارتر، علاوه بر ايمان و توكّل، دورى از گناهان و كنترل شهوات و غضب است. «و ما عنداللّه خير و ابقى للّذين آمنوا و على ربّهم يتوكّلون و الّذين يجتنبون...» - اولين گام اصلاحات، پاك سازى است، سپس خودسازى و جامعه سازى. «يجتنبون كبائر الاثم» - منشأ بسيارى از گناهان شهوت و غضب است، اول دورى از شهوت را مطرح كرد بعد دورى از غضب را. «يجتنبون... الفواحش و اذا ما غضبوا» - با تقواى الهى و اجتناب از گناهان رابطه خود را با خدا و با عفو در هنگام غضب رابطه خود را با مردم محكم كنيم. «يجتنبون... يغفرون» - كمالات زمانى ارزش بيشترى دارد كه سيره و روش انسان شود. «يجتنبون... يغفرون» (قالب مضارع، نشانه دوام است.) - مؤمن بر نفس خود تسلّط دارد. «يجتنبون... يغفرون» - غضب يك غريزه است لكن كنترل آن لازم است. «غضبوا» - مؤمنان به هنگام غضب خودشان عفو مى كنند، نه به خاطر وساطت ديگران. «هم يغفرون»