بسماللهالرحمنالرحیم
هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ (43)
يَطُوفُونَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ حَمِيمٍ آنٍ (44)
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (45)
/الرحمن
اين است جهنّمى كه تبهكاران آن را انكار مى كردند.
ميان آتش و آب داغ و سوزان در حركتند.
پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟
🌺🌺🌺
«حميم» به معناى آب داغ است و كلمه «حمّام»، هم خانواده آن است. «آن» به معناى مايعى است كه در نهايت سوزندگى باشد.
تكذيب بهشت و جهنّم و باور نداشتن قيامت، از جمله عوامل دوزخى شدن انسان است. چنانكه در سوره مدّثر نيز يكى از دلايل ورود به دوزخ، تكذيب قيامت بيان شده است. «ما سلككم فى سقر، قالوا لم نك من المصلّين... و كنّا نكذّب بيوم الدين»
بهشتيان محور طوافند و خادمان بهشتى با ظرف هاى بهشتى دور آنان مى گردند؛
«يطوف عليهم ولدان مخلّدون»(114) نوجوانانى جاودان (در شكوه و طراوت) پيوسته گرداگرد آنان مى چرخند.
«يطاف عليهم بصحاف من ذهب واكواب»(115) ظرف هاى غذا و جام هاى طلايى (نوشيدنى هاى پاكيزه) گرداگرد آنان گردانده مى شود.
«يطاف عليهم بكأس من معين»(116) قدح هاى لبريز گرداگردشان چرخانده مى شود.
«يطاف عليهم بآنية من فضّة و أكواب كانت قواريرا»(117) ظرف هاى سيمين و قدح هاى بلورين دور آنان چرخانده مى شود.
ولى دوزخيان بايد ذليلانه دور دوزخ و آب سوزان بگردند. «يطوفون بينها و بين حميم آن»
-----
114) واقعه، 17.
115) زخرف، 71.
116) صافّات، 45.
117) انسان، 15.
🌺🌺🌺
- مجرمان جزاى آنچه را پيوسته انكار مى كنند، خواهند ديد. «هذه جهنّم»
- جرم و گناه، زمينه تكذيب قيامت است. «يكذّب بها المجرمون»
- دوزخيان از (شدت ترس و وحشت و عطش و پيداكردن راه گريز) به دور عذاب مى گردند. «يطوفون بينها و بين حميم آن»
- عدل الهى و كيفر دادن مجرم از نعمت هاى الهى است. «فباىّ آلاء ربّكما تكذّبان»
#اللهمصلعلیمحمدوآلمحمدوعجلفرجهم