وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ (62) فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (63) مُدْهَامَّتَانِ (64) فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (65) فِيهِمَا عَيْنَانِ نَضَّاخَتَانِ (66) فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (67) /الرحمن و پايين تر از آن دو باغ، دو باغ ديگر هست. پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟ (آن دو باغ) از شدّت سرسبزى به سياهى مى ماند. پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟ در آن دو باغ، دو چشمه جوشان است. پس كدام يك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟ 🌺🌺🌺 «دون»، گاهى به معنى غير است و گاهى به معناى پائين. لذا براى آيه «و من دونهما جنّتان» دو معنا مطرح شده است: الف) غير از آن دو بهشت، دو بهشت ديگر نيز هست. ب) براى اولياى خدا، آن دو بهشت است كه گفته شد: «و لمن خاف... جنتان» امّا براى مؤمنان عادّى دو بهشت ديگر است كه پايين تر از بهشت اولياى خداست.(141) «مدهامّة» از ريشه «دَهَم» و باب «ادهيمام» به معناى سياهىِ شديد است و در اينجا منظور باغ و بستانى است كه از شدّت سبزى به سياهى مى زند. «نضّاخ» به معناى فوران كننده و جوشان است. در حديث آمده است كه آب و سبزه و روى نيكو، نشاط و شادابى مى آورد.(142) شاعر اين حديث را به شعر در آورده است: ثلاثةٌ يُذهبن عن قلب الحَزن الماءُ و الخَضراءُ و الوجهُ الحَسن سه چيز است كه حزن و اندوه را از قلب مى زدايد: آب، سبزى و سيماى نيكو. در اين آيات هر سه مورد در ميان نعمت هاى بهشتى مطرح شده است: آب، «عينان نضّاختان» سبزى، «مدهامّتان» و صورت زيبا. «كانهنّ الياقوت و المرجان» ----- 141) تفسير برهان. 142) بحار، ج 59، ص 144. 🌺🌺🌺 - درختان بهشتى همواره سرسبز و شاداب هستند. «مدهامّتان»،(رنگ سبز براى شاداب سازى محيط مفيد است) - قرآن به رنگ سبز، توجّه دارد. «مدهامّتان» - بهترين لذت ها، لذّت مشاهده مناظر طبيعى است. «عينان نضّاختان» - آب، يك نعمت است و جوشش آن نعمتى ديگر. «عينان نضّاختان» - جوشش چشمه ها، «نضّاختان» همراه با جريان نهرها، «تجرى من تحتها الانهار» و وجود آبشارها، «و ماء مسكوب» و تنوّع نهرهايى از شير و عسل و شراب و آب، نعمت هايى غير قابل وصف هستند. «فباىّ آلاء ربّكما تكذّبان» /تفسير نور