امام صادق(ع)می‌فرماید:روز قیامت،آنگاه که کسانی که بندگان خدا را به زحمت انداخته‌اند،فرا خوانده می‌شوند،گروهی حرکت می کنند که در چهره آنان گوشتی وجود ندارد،آن وقت گفته می‌شود:هؤلاء الذین آذوا المؤمنین؛اینها افرادی هستند که در دنیا موحبات آزار اهل ایمان را فراهم کرده‌اند. 3. زمینه گناه سازی:بدین معنی که شخص وسواس،به دلیل بد گمانی و حساسیت‌های نابجای سایرین،گاهی خیلی راحت،به آنها تهمت می‌زند و دروغ می‌گوید،در حالی که خداوند در کتاب آسمانی خویش می‌فرماید:یا ایها الّذین آمنوا اجتنبوا کثیرا مّن الظن انّ بعض الظن اثم؛ای اهل ایمان،از بسیاری گمان بردنها خودداری کنید؛زیرا برخی از گمان بردنها،گناه می باشد.(سوره حجرات،ایه 12) 4. بد جلوه دادن چهره دین 5. ایجاد اختلافات خانوادگی راههای درمان بیماری وسواس همان گونه که برای بیماری‌های دیگر راه چاره و درمان وجود دارد،معالجه بیماری وسواس نیز دو مرحله دارد: 1. مطالعه و بررسی در دستورات دین 2.به کار بردن شیوه‌های درمان وسواس. الف: مطالعه در احکام و برنامه‌های دینی 1. در مورد پاکی آنچه در مورد «طهارت و نجاست» باید بدانیم،این است که بیشتر فقیهان، چیزهای نجس را در 11 مورد دانسته و غیر از این،همه چیز پاک است،مگر این که به نجس بودن آن یقین شود که در سه حالت،می‌توان اطمینان پیدا کرد که چیزی نجس است:1. خود انسان یقین پیدا کند،2. کسی که چیزی را در اختیار دارد،مانند همسر و کارمند بگویند،این جسم نجس است،3. دو مرد عادل گواهی بدهند که آن چیز نجس است. 2. در مورد وضو و غسل به همان اندازه که وضو و غسل را باید با دقت انجام دهیم،همانطور هم باید از ریختن آب زیاد خودداری کنیم و همچنین؛اگر چنانچه آبی در اختیار نبود،می‌توان از خاک به جای آب استفاده کرد و تیمم کرده قرآن می‌فرماید:فلم تجدوا ماء، فتیمموا صعیدا طیبا؛اگر آبی نیافتید،که با آن وضو بگیرید یا غسل کنید،پس تیمم کنید.(سوره مائده،ایه 6) 3. در مورد نماز خواندن وسواس و دقت بیش از اندازه در نماز،گاهی موجب باطل شدن نماز می‌شود.در عین حال،به منظور جلوگیری از شک زیاد،رفتن به نماز جماعت در مساجد روش پسندیده‌ای است؛زیرا از جمله مواردی که می‌توان به شک بی اعتنا بود،شک امام و مأموم می‌باشد.به این ترتیب شک‌های بعد از سلام،بعد از وقت،کثیر الشک و شک در نمازهای مستحبی موجب باطل شدن نماز نمی‌شود. 4. در مورد روزه با توجه به ایه:فمن کان منکم مریضاً أو علی سفر فعدّة من ایام اخر و علی الّذین یطیقونه فدیة طعام مسکین…؛در روز گرفتن برای افراد بیمار،مسافر،مردان پیرو زنان باردار و شیرده و غیره ارفاق در نظر گرفته شده است و نیازی به مشقت انداختن خود نمی‌باشد.(سوره بقره،ایه 184) در ادامه همین بحث، در مورد جهاد برای افراد ناتوان نیز معافیت قرار داده شده و دین ما هرگز ما را به سختی نینداخته است. ب:راههای درمان وسواس 1. توجه به عاقبت وسواس؛2. مراجعه به پزشک و یا مشاورین اجتماعی؛ 3. برنامه غذایی مناسب. الف:در این مورد،خوردن «انار» و نیز تصفیه خون از وسواس جلوگیری می‌کند. پیامبر اکرم(ص) می فرماید:«هر کس انار بخورد،قلب او نورانی می گردد و وسوسه،‌تا چهل روز از او برطرف می‌شود». ب: آب نیسان رومی که مدت آن از 23 فروردین تا 30 روز بعد می‌باشد. با توجه به فرموده پیامبر(ص) داروی همه دردها،همین آب نیسان معرفی شده است. 4. مسواک زدن و استفاده از «سدر» و خضاب؛5. عبادت و توسل؛6. تلقین به نفس؛7. توجه به موازین اسلامی و شرعی. تفاوت و سواس و احتیاط در این بخش،لازم به یادآوری است که بگوئیم:میان وسواس و احتیاط کاری تفاوت‌هایی وجود دارد. چنانچه در احادیث،احتیاط،راه نجات معرفی شده است و عملی پسندیده می باشد. مرحوم «محمد حسن نجفی» صاحب کتاب ارزشمند «جواهر الکلام» می‌نویسند:اگر احتیاط سبب وسواس شود،ممنوع و حرام است. در پایان امید آن داریم که خداوند ما را از وسوسه های شیطانی دور بدارد.و در این راستا،به این نکته توجه می‌کنیم که:ان الظّن لا یغنی من الحق شیئ .(سوره یونس،ایه 36) ظن و گمان انسان را بحق نمی رساند و آنچه موجب اعتبار است،علم و یقین می‌باشد. کانال روانشناسی باموضوعات همسرداری وتربیت فرزند،رشدفردی با ویسها و کلیپهای مرتبط👇 @Ravanshenasee