🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۷۷🌷 دوران های آفرینش آسمان و زمین: یکی از موضوعاتی که بارها در قرآن به آن اشاره شده، توجّه به آفرینش آسمان ها و زمین و آفریدگار دانا و توانای آن است. در این آیات، خدا به مراحل آفرینش آسمان ها و زمین اشاره کرده، کافران را توبیخ می کند که چگونه می توانند به چنان پروردگار مقتدری کفر ورزند. نکته‏ ی مهمّی که در مورد فهم این آیات باید مورد توجّه قرار گیرد، این است که هرچند واژه‏ی «یوم» در اصل به معنای زمان بین طلوع و غروب خورشید است، بسیاری از اوقات برای محدوده ای فراتر از این معنی ـ و گاه بسیار طولانی ـ به کار می رود . خداوند در آیات فراوانی از قرآن بیان کرده که آسمان ها و زمین را در شش دوره (سِتَّةِ اَیّام) آفریده است . آیات مورد بحث (9 تا 12 فصّلت) به چهار دوره از آن ها اشاره کرده اند. بر اساس این آیات، آفرینش زمین و آماده شدنِ آن برای زندگی ساکنانش، در دو دوره به انجام رسیده است. در این دو مرحله، کوه ها از آب ها سر بر آوردند و بر روی زمین شکل گرفتند و آنچه برای زندگی ساکنان زمین لازم بود، در آن ها ذخیره شد. البتّه این ذخیره سازی، به شکلی بسیار استادانه صورت گرفت؛ چنان که آن ذخیره ها به مرور زمان و به شکل بارش باران، رویش گیاهان، پرورش دام ها و طیور و ماهی ها، و ... آرام آرام در اختیار جانوران، حیوانات و انسان ها قرار می گیرد. آیه‏ ی 10 به یکی از مهم ترین عوامل وجود مواد غذایی گوناگون برای جانوران اشاره می کند؛ چهار فصل. آری، چهار فصلِ بهار، تابستان، پاییز و زمستان، باعث پدید آمدن انواع و اقسام مواد غذایی با خواصّ گوناگون هستند که ما انسان ها و جانورانِ دیگر این کره‏ی خاکی از آن ها بهره می بریم . پس از آگاهی از آفرینش زمین، در آیات 11 و 12 می خوانیم که آفرینشِ آسمان ها در دو دوره انجام شده است؛ دوره هایی که شاید میلیاردها سال طول کشیده باشد. بر اساس آیه ی 11، آسمان ها چون توده ی گسترده و بزرگ از گازها بوده اند. این یافته، با آخرین تحقیقات علمی در مورد آغاز آفرینش، کاملاً هماهنگ است. هم اکنون نیز بسیاری از ستارگانِ آسمان، همچون توده‏ی فشرده ای از گازها هستند. هرچند به درستی روشن نیست که منظور خدا از شش دوره‏ی آفرینش چیست، می دانیم که این فرموده، از جانب کسی صادر شده که خودش آسمان ها و زمین را آفریده است. بنابراین در عین تلاش برای فهم بهتر این آیات، در برابر آن ها سر تسلیم فرود می آوریم و به آن ها ایمان داریم؛ هرچند در حال حاضر از اسرار آن ها ناآگاهیم .