🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۷۷🌷
دوران های آفرینش آسمان و زمین:
یکی از موضوعاتی که بارها در قرآن به آن اشاره شده، توجّه به آفرینش آسمان ها و زمین و آفریدگار دانا و توانای آن است. در این آیات، خدا به مراحل آفرینش آسمان ها و زمین اشاره کرده، کافران را توبیخ می کند که چگونه می توانند به چنان پروردگار مقتدری کفر ورزند. نکته ی مهمّی که در مورد فهم این آیات باید مورد توجّه قرار گیرد، این است که هرچند واژهی «یوم» در اصل به معنای زمان بین طلوع و غروب خورشید است، بسیاری از اوقات برای محدوده ای فراتر از این معنی ـ و گاه بسیار طولانی ـ به کار می رود . خداوند در آیات فراوانی از قرآن بیان کرده که آسمان ها و زمین را در شش دوره (سِتَّةِ اَیّام) آفریده است . آیات مورد بحث (9 تا 12 فصّلت) به چهار دوره از آن ها اشاره کرده اند. بر اساس این آیات، آفرینش زمین و آماده شدنِ آن برای زندگی ساکنانش، در دو دوره به انجام رسیده است. در این دو مرحله، کوه ها از آب ها سر بر آوردند و بر روی زمین شکل گرفتند و آنچه برای زندگی ساکنان زمین لازم بود، در آن ها ذخیره شد. البتّه این ذخیره سازی، به شکلی بسیار استادانه صورت گرفت؛ چنان که آن ذخیره ها به مرور زمان و به شکل بارش باران، رویش گیاهان، پرورش دام ها و طیور و ماهی ها، و ... آرام آرام در اختیار جانوران، حیوانات و انسان ها قرار می گیرد.
آیه ی 10 به یکی از مهم ترین عوامل وجود مواد غذایی گوناگون برای جانوران اشاره می کند؛ چهار فصل. آری، چهار فصلِ بهار، تابستان، پاییز و زمستان، باعث پدید آمدن انواع و اقسام مواد غذایی با خواصّ گوناگون هستند که ما انسان ها و جانورانِ دیگر این کرهی خاکی از آن ها بهره می بریم . پس از آگاهی از آفرینش زمین، در آیات 11 و 12 می خوانیم که آفرینشِ آسمان ها در دو دوره انجام شده است؛ دوره هایی که شاید میلیاردها سال طول کشیده باشد. بر اساس آیه ی 11، آسمان ها چون توده ی گسترده و بزرگ از گازها بوده اند. این یافته، با آخرین تحقیقات علمی در مورد آغاز آفرینش، کاملاً هماهنگ است. هم اکنون نیز بسیاری از ستارگانِ آسمان، همچون تودهی فشرده ای از گازها هستند. هرچند به درستی روشن نیست که منظور خدا از شش دورهی آفرینش چیست، می دانیم که این فرموده، از جانب کسی صادر شده که خودش آسمان ها و زمین را آفریده است. بنابراین در عین تلاش برای فهم بهتر این آیات، در برابر آن ها سر تسلیم فرود می آوریم و به آن ها ایمان داریم؛ هرچند در حال حاضر از اسرار آن ها ناآگاهیم .