. : منشا ریا را ضعف نِفس و عدم معرفت توحیدی می‌دانند. چه‌بسا انسان به‌واسطه غفلت از حُبّ نِفس و خودبینی  نقایص و عِیوب خود را مشاهده نمی‌کند و این سبب ریا و تکبر در برابر بندگان خداوند است؛ . (آشکار). . (پنهان). . (آشکارتر). . (پنهان‌تر). @rreligious :چه‌بسا ریاکار، خود متوجه ریای خویش نباشد، زیرا نیرنگ‌های نفس و شیطان آن‌قدر دقیق هستند که بدون موشکافی دقیق انسان، نمی‌توان عیب‌ها را شناخت؛ بلکه چه‌بسا نفس، نشاط خود را توجیه می‌کند و آن را برای کسب ثواب بیشتر و یا استحباب می‌داند،  : «مَنْ اطْعَم طَعاماً رِیاءً و سُمْعَةً اطْعَمَهُ اللَّهُ مِنْ صَدیدِ جَهَنَّم» کسی که سفره ریایی بگستراند و برای نمایاندن به دیگران و شنواندن به این و آن مردم را غذا بدهد خداوند از پلیدترین غذاهای اهل جهنم به او می خوراند. در روایتی از امیرمؤمنان علی (ع) برای ریاکار سه نشانه ذکر شده‌است: وقتی مردم را می‌بیند، 1: در عبادت نشاط  می‌یابد. 2: هنگام خلوت کسل است. 3: دوست دارد مردم در تمام امور او را بستایند. @rreligious