سلام و عرض ادب خدمت برادر بزرگوار و عزیزم
چون احترام زیادی برای شما قائل هستم چند نکته را عرض می کنم:
خداوند به حقیر توفیق داد تا به لطف یکی از اساتید یک دور آیات مربوط به نفاق و منافق و نحوه مدیریت نفاق و منافقین در قرآن را بررسی کردم
تمام هدف حقیر عمل بر اساس این آیات و منطق قرآن است
و عجیب اینکه امام و رهبری عزیز هم بر همین اساس حرکت می کنند و علاقه حقیر به ایندو بر اساس عمل به همین منطق است
در قرآن ما با دو گروه مواجه هستیم
منافقین
و ضعیف الایمانهایی که زاویه هایی با نظام اسلامی و رهبری آن نظام دارند
ای کاش فرصت بود تا این بحث بسیار راهبردی و مهم که یک دور نحوه مدیریت جامعه است را خدمتتان عرض می کردم
به صورت خلاصه عرض می کنم
برای مدیریت اینها باید فرصت دهیم تا بلکه باز گردند
به این آیه عنایت کنید:
سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۵۹
فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ ۖ فَاعفُ عَنهُم وَاستَغفِر لَهُم وَشاوِرهُم فِي الأَمرِ ۖ فَإِذا عَزَمتَ فَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُتَوَكِّلينَ
پس به برکت رحمتی از جانب خداوند با آنها ( کسانی که به خاطر ضعف ایمان پست های خود را ترک کردند ) نرمخو شدی ، و اگر بد خلق و سختدل بودی حتما از دورت پراکنده می شدند. پس ، از آنها درگذر و برایشان آمرزش طلب و در کارها با آنان مشورت نما ، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن ، که بی تردید خداوند توکل کنندگان را دوست دارد.
ممکن است بفرمایید بخشش اینها و طلب استغفار برای اینها و مشاوره گرفتن از اینها در امر حکومت، امری به غایت خوشبینانه و بلکه ساده لوحانه است
اما خداوند میفرماید:
مِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ مُنَافِقُونَ ۖ وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ ۖ مَرَدُوا عَلَى النِّفَاقِ لَا تَعْلَمُهُمْ ۖ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ ۚ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلَىٰ عَذَابٍ عَظِيمٍ
و از (میان) اعرابی که اطراف شما هستند، جمعی منافقند؛ و از اهل مدینه (نیز)، گروهی سخت به نفاق پای بندند. تو آنها را نمیشناسی، ولی ما آنها را می شناسیم. بزودی آنها را دو بار مجازات میکنیم (: مجازاتی با رسوایی در دنیا، و مجازاتی به هنگام مرگ)؛ سپس بسوی مجازات بزرگی (در قیامت) فرستاده میشوند
عنایت کنید که خداوند می فرماید ای پیامبر تو اینها را نمی شناسی اما ما می شناسیم و سه بار آنها را عذاب می کنیم
یک عذاب نزدیک!
تعبیر سنعذبهم با توجه به سین اول سنعذبهم که برای آینده نزدیک است، یعنی در همین دنیا آبروی اینها را می بریم
و اینطور نیست که اینها بتوانند از عذاب الهی فرار کنند ضمنا یکبار دیگر هم در برزخ عذابشان می کنیم
ثم یردون الی عذاب عظیم!
یعنی اینها اگر توبه نکنند و زاویه خودشان با نظام و رهبری را تصحیح نکنند، در همین دنیا کاری با آنها می کنیم که آبروی خودشان را ببرند و آنوقت رهبری نظام از آنها عبور می کند
و آنگاه که رهبری نظام عبور کرد و تصمیم به عذاب و تنبیه و سلب مسئولیت و حصر و اعدام و هر اقدام دیگری نسبت به آنها گرفت، آنوقت شما ای مومنین راجع به این منافقین دو دسته نشوید
منافقینی که بارها به آنها فرصت دادیم اما آنها نخواستند استفاده کنند!
فَمَا لَكُمْ فِي الْمُنَافِقِينَ فِئَتَيْنِ وَاللَّهُ أَرْكَسَهُمْ بِمَا كَسَبُوا ۚ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ ۖ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا
چرا درباره منافقین دو دسته شدهاید؟! (بعضی تنبیه و جنگ با آنها را ممنوع، و بعضی مجاز میدانید.) در حالی که خداوند بخاطر اعمالشان، (افکار) آنها را کاملاً وارونه کرده است! آیا شما میخواهید کسانی را که خداوند (بر اثر اعمال زشتشان) گمراه کرده، هدایت کنید؟! در حالی که هر کس را خداوند گمراه کند، راهی برای او نخواهی یافت.
لذا حقیر تا زمانی که اینها مسئولیتی دارند و مورد تایید نظام و رهبری هستند در عین انتقاد به رویکردهایشان که فی المثل بگویم شما تصور فانتزی نسبت به واقعیات جهان و نظام بین الملل دارید، اما از شخص آنها تبری نمی جویم و آنها را مستحق لعن و نفرین و خیانت و جاسوسی و غیره نمی دانم
حال اسم این منش رفتاری را هر چه می خواهید بگذارید:
خوشبین
ساده لوح
محافظه کار
ماله کش
احمق
سوپر اعتدالی
و یا هر چیز دیگری
چون به مسیر قرآنی اعتماد و اعتقاد دارم و این انگها برایم مهم نیست!