🔸چرا حس و تجربه نمی تواند به طور مستقل علم طب تولید کند؟ 🔻دلایل عقلی: 🔘 با وجود 55 هزار گونه گیاهی، حس و تجربه قادر به شناخت تک تک این گیاهان نیست و شناخت آن ها ، نیازمند آزمون و خطاست درحالیکه گیاهان سمی بسیاری وجود دارد که می تواند تجربه کردن آن ها مساوی با مرگ باشد. 🔘 حس و تجربه زمان زیادی می برد در حالیکه نیاز به درمان و دارو، یک نیاز فوری است از زمان خلقت حضرت آدم (ع) وجود داشته. 🔘 با فرض این که حس و تجربه بتواند 55هزار مفرده ی گیاهی را در مدت زمان، بسیاری زیاد بشناسد، و در این مدت زمان بسیاری ها از نبود دارو جان خود را از دست بدهند؛ 👈 آیا حس و تجربه قادرست بفهمد ترکیب کدامیک از 55هزار با دیگری چه خواصی دارد؟ 🔘برهان لطف خداوند 🔘 ضررهای داروهای در طول زمان مشخص می شود: 👈بعداز ده ها سال توصیه به مصرف خاکشیر و گل گاو زبان؛ اخیرا اعلام کردند که خاکشیر سبب تنبلی روده ها و گل گاو زبان سبب افزایش فشارخون می شود. 🔻دلایل نقلی: 🔘 قرآن کریم: وعلّم آدم الأسماء کلها (1) 🔘 امام باقر (ع) : قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لِسَلَمَةَ بْنِ کُهَیْلٍ وَ الْحَکَمِ بْنِ عُتَیْبَةَ شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلَا تَجِدَانِ عِلْماً صَحِیحاً إِلَّا شَیْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ . (2) ترجمه : امام باقر به سلمه وحکم فرمودند: به شرق و غرب عالم بروید علم صحیح را نمییابید مگر علمی که از نزد ما اهل بیت خارج شود . 🔘امام صادق (ع) : أفَتَرانی مِن کُتُبِ الطِّبِّ أخَذتُ؟ قالَ: نَعَم. قالَ: لا وَ اللّهِ، ما أخَذتُ إلّا عَنِ اللّهِ سُبحانَهُ ... فقال الهندي من أين لك هذا العلم ؟ فقال (ع): أخذته عن آبائي عليهم السلام عن رسول الله صلى الله عليه وآله عن جبرئيل (ع) عن ربّ العالمين جل جلاله الذي خلق الأجساد والأرواح . (3) امام صادق (ص) پس از بیان مطالب طبی به طبیب هندی فرمودند : آیا فکر می کنی که من این مطالب را از کتابهای طب گرفته ام؟ طبیب هندی گفت: آری. امام (ع) فرمود به خدا سوگند! آنچه که بیان کردم از جانب غیر خدا نبود ... و در آخر طبيب هندى گفت : این همه علوم از کجا برای شما حاصل شده ؟ امام صادق (ع) فرمود: از پدرم, وپدرم از پدرانش و ایشان از رسول الله (ص) و رسول الله (ص) از جبرییل و جبرییل از پروردگار عالم (جل جلاله) که این ابدان و ارواح را آفریده است . 🔘روایت معصوم (ع): إنّ الله تبارك و تعالى أهبط آدم من الجنة و عرّفه علم كل شي‏ء فكان مما عرّفه النجوم و الطب‏. (4) ترجمه : وقتی که آدم از بهشت به زمین هبوط کرد خداوند تمام علوم را به او داد, از جمله آنها علم نجوم و طب . 🔘شیخ مفید می فرماید: الطب صحیح و العلم به ثابت و طریقه الوحی و إنما أخذه العلماء به عن الأنبیاء ع و ذلک أنه لا طریق إلى علم حقیقة الداء إلا بالسمع و لا سبیل إلى معرفة الدواء إلا بالتوقیف فثبت أن طریق ذلک هو السمع عن العالم بالخفیات تعالى. (5) ترجمه نظر شیخ مفید : طب علم صحیحی است و علم به آن ثابت است و راه رسیدن به آن وحی است, و علما آن را از انبیا علیهم السلام گرفتند, زیرا هیچ راهی به علم حقیقی بیماری نیست مگر از راه سمع, و هیچ راهی به شناخت دارو جز توقیف نیست, پس ثابت شد که راه رسیدن به آن علم شنیدن از عالم متعال به خفیات است (که از راه انبیا و معصومین می باشد) . 📚منابع : 1- البقرة : 31 . 2- الکافی ، ج1 : ص399 . 3- علل الشرائع 1 : 98 ، الخصال : 514 ، مناقب آل أبي طالب 3 : 383 . 4- فرج المهموم في تاريخ علماء النجوم للسيد ابن طاووس : 22 . 5- تصحیح الاعتقادات الإمامیة :۱۴۴ .