رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۹ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ کسی که خدا
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔰 نکات آیه‌ی ١٩٩ سوره‌ی آل عمران 🔖 بخش دوم: 🔹«خاشِعین»: جمع «خاشع»، اسم فاعل از مصدر «خشوع»، از ریشه‌ی «خشع» به معنی «اطاعت‌کنندگانِ از روی تواضع». ⚠️ توجه❗️ «تواضع»، مفهومِ متضاد «تکبّر» را دارد، اما «خشوع»، متضادِّ «طغیان» است! 🔸 «لایشترون»: فعل نفی مضارع از باب افتعال، مصدر «اشتراء»، ریشه‌ی «شری»، به معنی «نمی‌خرند»، که اگر همراه با حرف جرّ «ب» به کار رود، معنای آن عکس می‌شود؛ یعنی «نمی‌فروشند». 🔹 «ثمن»: یعنی «بها، قیمت». 🔸 «قلیل»: صفت مشبهه از مصدر «قلّت»، ریشه‌ی «قلل» به معنی «کم، اندک»، که اگر همراه با تنوین به کار رود معنی «بسیار اندک، ناچیز» می‌دهد. 🔹 «اجر»: همان «مزدِ» فارسی است، البته مفهوم «پاداش» و «جایزه» هم دارد. 🔸 «ربّ»: احتمالا اصل آن «رَبْوْ» بوده که صفت مشبهه است از ریشه‌ی «ر ب و» به معنی «پرورش‌دهنده» و با «تربیت، ربا، مربی، مربا و...» که در همه‌ی آنها مفهوم «زیاد شدن یا زیاد کردن» وجود دارد، هم‌خانواده است.👇 💠 مصدر آن، «ربوبیت» است یعنی «پرورش‌دهندگی با زیاد کردن صفتی یا چیزی به یک موجود». 🔹 «سریع»: صفت مشبهه از مصدر «سرعت»، ریشه‌ی «سرع» به معنی «تند، زود، بدون درنگ». 🔸 «حساب»: همان «محاسبه» و مصدر باب «مفاعله» است(که در بعضی موارد بر وزن «فِعال» هم به کار می‌رود) و مفهوم آن در عربی، «سنجیدن چیزی برای فرد مقابل» است.👇 ✳️ پس حسابرسی خداوند یعنی این که ما برای رضای خدا یا _خدای نکرده_ در جهت نافرمانی او عملی انجام می‌دهیم و او در مقابل، نیّت و کیفیّت و کمـیّت عمل ما را می‌سنجد و هر وقت صلاح بداند، متناسب با آن به ما پاداش داده یا گرفتار عذابمان می‌کند. 🔺 @RooyinDezh