⏺ امام شناسی(۴)
🔸امامت به معنى مرجعيّت دينى(۲)
🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارائه خواهد شد
🔻قطعا اسلام را فقط پيغمبر «صلى الله عليه و آله» - از طریق وحی- به بشر رساند
و خداوند هم آنچه از اسلام كه بايد گفته بشود، به پيغمبر فرمود.
ولى آيا از دستورات اسلام نگفته(از ناحیه پیامبر «ص» ) به عموم مردم چیزی باقى ماند يا نه؟
🔻اهل تسنن حرفشان اين است كه دستورات اسلام هرچه بود همان بود كه پيغمبر به صحابه اش فرمود،
بعد در مسائلى كه در مورد آنها از صحابه هم چيزى روايت نشده گير مى كنند كه چه كنيم؟
🔻اينجاست كه مسأله «قياس» وارد مى شود
و مى گويند ما اينها را با قانون قياس و مقايسه گرفتن تكميل مى كنيم،
🔻اميرالمؤمنين در نهج البلاغه - در رد چنین اندیشه ای - مى فرمايد:
يعنى خدا دينِ ناقص فرستاد كه شما بياييد تكميلش كنيد؟!
🔻ولى شيعه مى گويد :
نه خدا دستورات اسلام را ناقص به پيغمبر وحى كرد
و نه پيغمبر آنها را ناقص براى مردم بيان كرد.
پيغمبر كاملش را بيان كرد
اما آنچه پيغمبر - به صورت - كامل بيان كرد، همه، آنهايى نبود كه به عموم مردم گفت
(بسيارى از دستورات بود كه اصلًا موضوع آنها در زمان پيغمبر پيدا نشد، بعدها درباره آن سؤال مى كردند)،
بلكه همه دستوراتى را كه از جانب اللَّه بود به شاگرد خاص خودش (علی علیه السلام از يك طريق رمزى و غيبى كه بر ما مجهول است) گفت
و به او فرمود تو براى مردم بيان كن.
🔻اينجاست كه مسأله
عصمت هم به ميان مى آيد.
شيعه مى گويد همانطور كه امكان نداشت خود پيغمبر در گفته خودش عمداً يا سهواً دچار اشتباه شود،
آن شاگرد خاص پيغمبر هم امكان نداشت كه دچار خطا يا اشتباه شود،
زيرا همانگونه كه پيغمبر به نوعى از انواع مؤيَّد به تأييد الهى بود،
اين شاگرد خاص هم مؤيَّد به تأييد الهى بود.
پس اين، مرتبه ديگرى است براى امامت.
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(امامت و رهبری )، ج4، ص: 719- 718- با تلخیص و ویرایش-
—————————
🇮🇷
مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷
سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷
سنگر سردار دلها 🇮🇷