⏺ امام شناسی(۴) 🔸امامت به معنى مرجعيّت دينى‏(۲) 🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارائه خواهد شد 🔻قطعا اسلام را فقط پيغمبر «صلى الله عليه و آله» - از طریق وحی- به بشر رساند و خداوند هم آنچه از اسلام كه بايد گفته بشود، به پيغمبر فرمود. ولى آيا از دستورات اسلام نگفته(از ناحیه پیامبر «ص» ) به عموم مردم چیزی باقى ماند يا نه؟ 🔻اهل تسنن حرفشان اين است كه دستورات اسلام هرچه بود همان بود كه پيغمبر به صحابه ‏اش فرمود، بعد در مسائلى كه در مورد آنها از صحابه هم چيزى روايت نشده گير مى ‏كنند كه چه كنيم؟ 🔻اينجاست كه مسأله «قياس» وارد مى ‏شود و مى ‏گويند ما اينها را با قانون قياس و مقايسه گرفتن تكميل مى ‏كنيم، 🔻اميرالمؤمنين در نهج ‏البلاغه - در رد چنین اندیشه ای - مى ‏فرمايد: يعنى خدا دينِ ناقص فرستاد كه شما بياييد تكميلش كنيد؟! 🔻ولى شيعه مى ‏گويد : نه خدا دستورات اسلام را ناقص به پيغمبر وحى كرد و نه پيغمبر آنها را ناقص براى مردم بيان كرد. پيغمبر كاملش را بيان كرد اما آنچه پيغمبر - به صورت - كامل بيان كرد، همه، آنهايى نبود كه به عموم مردم گفت (بسيارى از دستورات بود كه اصلًا موضوع آنها در زمان پيغمبر پيدا نشد، بعدها درباره آن سؤال مى ‏كردند)، بلكه همه دستوراتى را كه از جانب اللَّه بود به شاگرد خاص خودش (علی علیه السلام از يك طريق رمزى و غيبى كه بر ما مجهول است) گفت و به او فرمود تو براى مردم بيان كن. 🔻اينجاست كه مسأله عصمت هم به ميان مى ‏آيد. شيعه مى ‏گويد همان‏طور كه امكان نداشت خود پيغمبر در گفته خودش عمداً يا سهواً دچار اشتباه شود، آن شاگرد خاص پيغمبر هم امكان نداشت كه دچار خطا يا اشتباه شود، زيرا همان‏گونه كه پيغمبر به نوعى از انواع مؤيَّد به تأييد الهى بود، اين شاگرد خاص هم مؤيَّد به تأييد الهى بود. پس اين، مرتبه ديگرى است براى امامت. ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى(امامت و رهبری )، ج‏4، ص: 719- 718- با تلخیص و ویرایش- —————————‏ ‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷