در جستجوی خضر فرخ پی ع (24) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀❤️🍀🍀🍀🍀🍀 اقسام استاد سلوک الی الله تعالی علامه بحرالعلوم رحمه الله در مقام بیان تفصیلی در طریقه سلوک الی الله می فرماید: لوازم سلوک الی الله عبارتند از: اول: ترک عادت و رسوم و تعارفات دوم: عزم سوم: رفق و مدارا چهارم: وفا پنجم: ثبات و دوام ششم: مراقبه هفتم: محاسبه هشتم: مؤاخذه نهم: مسارعت دهم: ارادت یازدهم: حفظ ادب نسبت به جناب مقدس باری و رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) و خلفای او (علیه السلام) داوزدهم: نیت سیزدهم: صمت چهاردهم: جوع و کم خوری پانزدهم: خلوت شانزدهم: سهر هفدهم: دوام طهارت هیجدهم: مبالغه در تضرع و ذلت و مسکنت و خاکساری در درگاه رب العزه نوزدهم: احتراز از شطحیات به قدر استطاعت بیستم: کتمان سر ✅بیست و یکم: شیخ و استاد🍀 بیست و دوم: ورد بیست و سوم: نفی خواطر بیست و چهارم: فکر بیست و پنجم: ذکر سپس ایشان در لزوم استاد و اقسام آن می نویسد: و این(استاد) بر دو گونه است: استاد خاص و استاد عام. استاد خاص آن است که بخصوصه منصوص به اشاره و هدایت است که نبی (صلی الله علیه و آله و سلم) و خلفای خاصه (علیه السلام). و استاد عام آن بود که به خصوص مأمور به هدایت نباشد ولکن داخل در عموم( فأسلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون) (43/ نحل) باشد و سالک را در هیچ حالی چاره ای نیست از استاد خاص اگر چه به وطن مقصود رسیده باشد چه آداب وطن را نیز او می آموزد و والی آن مملکت نیز اوست. و ضرورت عام در حال سلوک است، بلکه در اواخر سلوک که حصول تجلیات ذاتیه و صفاتیه شد نیز همراهی او در کار، و آنچه از ارباب سلوک در باب آداب و ارادت خدمت شیخ ذکر کرده اند مراد استاد خاص است اگرچه در عام نیز به واسطه قیام او در هدایت مقام خاص به حسب تفاوت مراتب ملاحظه ادب و ارادت لازم است و آنچه اکثر می فهمند از توقف سلوک بر شیخ آن است که طلب سلوک بی راهنمائی شیخ و استاد و متابعت او صورت نبندد. و این اگر چه چنین است ولکن مرحله دیگر نیز هست از این بالاتر، چه موافقت استاد خاص در جمیع احوال بر ترتیب مظاهر، چنانچه رمزی از آن باید، از اهم شرائط واعظم لوازم است و موافقت استاد عام نیز سیما از برای مبتدی اولی و انسب، و معرفت استاد خاص در بدو امر به طریقی است که در تحصیل ایمان اصغر گذشت و در آخر خود را شناساند(سیر و سلوک.. ص166تا 168) . در این فراز نکته بسیار ظریف و عمیقی است که طالبان حق و حقیقت را دانستن آن بسیار لازم و مغتنم است تا به بهانه ارادت به استاد عام از دائره شریعت خارج نگردند (دقت کنید) بویژه آنکه چنین امر مهمی از زبان عارفی و اصل و فقیهی کامل چون علامه بحرالعلوم رضوان الله تعالی علیه صادر شده است. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺✅🌺🌺🌺🌺🌺 26 آذر 97 سید کمال الدین عمادی