پاسخ به خرافه پنداری نماز باران👇 عصر ارتباطات چه راحت خرافات را می‌روبَد @ چه داستان‌ها که در منابر از رفع خشکسالی در پیِ نماز باران خواندنِ فلان عالِم برای‌مان نقل نکردند و ما صُمٌّ بُکْم به آن‌ها گوش می‌دادیم و انگار باورمان می‌شد؛ تا این‌که کشورمان در ده سال گذشته با همان خشکسالی روبرو شد امّا دریغ از یک عالِم که جرأت کند (با فراخوان و جمع‌کردنِ جمعیّت) نماز باران بخواند زیرا می‌دانست دوربین‌ها، خبرنگاران، سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های پیام‌رسان و...، به طرفةالعینی خبرِ آن نماز و نتیجه‌اش را به سرتاسر کشور و جهان مخابره می‌کنند و در صورت ناکامی دست‌شان رو می‌شود؛ پس خداحافظ نماز باران چه داستان‌ها در آثارشان که در ایمنی‌بخشی و بلاگردانیِ این وِرد و آن بقعه و آستان در فلان زمان و مکان به هنگام شیوع فلان مَرَض و طاعون و وبا و...، برای‌مان نگفتند و ننوشتند؛ امّا اینک که در ایستگاه ارتباطاتِ برق‌آسا به بلای شایع کُرونا رسیدند (با وجود آخرین مقاومت‌های بسیار معدود) یک به یکِ مقابر مقدسه، مصلّیٰ‌ها، مراسمات اعتکاف و بعضاً مساجد تعطیل می‌شوند و هیچ مرجع مذهبی، مردم را برای ایمن ماندن از این بلا به اعتکاف در بقاع متبرکه دعوت نمی‌کند زیرا دعوت همان و هزاران چشمِ خبررسان همان. دکتر ابوالقاسم گرجی (فقیه و مجتهد) که همین روزها (هفتم اسفند) سالگرد درگذشت وی است سال‌ها پیش در تلویزیون شنیدم که گفت: در آیهٔ اُدعونی أستجِب لکم، دعا به معنای «خواندن» نیست بلکه به معنای «خواستن» است و معنای آیه این است که: بخواهید تا اجابت شود (نقل به مضمون). بنابراین باید آستین همّت را بالا زد و با تجهیز به دانش روز و کسب تجارب دیگر ملل و مراکز پیشرفتهٔ جهانی، با این ویروس مقابله کرد. همه از پیامبر گرامی این سخنِ منسوب به وی (ص) را شنیده‌ایم که: علم بیاموزید ولو با رفتن به [مسیری دور چون] چین «اُطلبوا العلم ولو بالصین»؛ خوب است در مهار و کنترل این ویروس به همان چینِ نبوی (که اتفاقاً اولین کشور مبتلا به آن ویروس است) تأسی کرد و مو به مو از روش این کشور پیشرفته (و دومین اقتصاد جهان) و نیز رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی الگو گرفت و به این نوع منقولات👇دل خوش نداشت: در جریان ابتلای اهل سامره به وبا، که آقا سید محمد فشارکی به شیعیان دستور داده بود سه روز روزه بدارند و زیارت عاشورا بخوانند، فوج‌فوج از اهل تسنن می‏‌مردند و یک نفر شیعه از دنیا نمی‏‌رفت؛ ازاین‌رو، بعضی از اهل تسنن در صحنِ مقابل ضریح امام هادی علیه‏‌السلام می‏‌ایستادند و می‏‌گفتند: «یا عَلِیّ الْهادی، نُسَلّمُ عَلَیک مِثْلَ ما یسَلّمُ عَلَیک الشیعَةُ؛ ای علی‌الهادی، همان‌گونه که شیعه به تو سلام می‏‌گویند، ما به تو سلام می‏‌گوییم». کانال بازنگری (ترکاشوند) ۱۳۹۸/۱۲/۱۱ @baznegari پاسخ این اهانت ها را در ذیل بخوانید متاسفانه در این متن دو اشکال مهم اخلاقی و خلاف شرع وجود دارد اول اینکه مساله نماز باران، یک عبادت مسلم و دارای تاریخ مسلم است کتاب صحیح باب الاستسقاء حد 1005 تا حدیث 1040 از اهل تسنن کتاب من لایحضره الفقیه ج 1 ص 524 باب صلاه الاستسقاء ح 1488 تا حدیث 1506 نهج البلاغه خطبه 115 و 143 صحیفه سجادیه دعای 19 لذا خرافه نامیدن چنین نماز و عبادتی که فوق تواتر میان شیعیان و اهل تسنن است، از دو حال خارج نیست یا از سر ناآگاهی و عدم مطالعه دینی و تاریخی است یا سر حقد و کینه و غرض ورزی است انشاءالله که نویسند از سرناآگاهی چنین نسبتی به یک امر دینی مسلم داده است دوم اینکه بر خلاف سیانمایی نویسنده نماز باران در سالهای اخیر هم خوانده شد یک بار دوسال قبل آیت الله العظمی مکارم اقدام به نماز باران کرد البته اندکی باران هم بارید ولی کافی برای رفع خشکسالی نبود و نمودی نداشت ولی اقدام او به عنوان عبادت قطعا بی بهره دنیوی و اخروی نبوده سال گذشته نیز آیت الله خرازی هم به درخواست مومنان اقدام کرد بارانی نیامده است این بزرگان به وظیفه الهی خود عمل کردند هیچ عارفی و هیچ عالمی توان انکار آثار وضعی آن را ندارد البته آن آثار خاص نمازگزاران حادث نشد. اما هرگز این بزرگان از اینکه باران نیاید هراسی به دل راه نداند زیرا نماز باران خود یک عبادت بسیار بافضیلت است و دعا است دعا همیشه به اجابت مورد نظر نمیرسد اگرچه از اصل اجابت بی بهره نخواهد بود دیگر اینکه در نماز معروف و مسلم تاریخی مرحوم خوانساری که موجب شگفتی حتی انگلیسی ها شده قبل از ایشان دو عالم بزرگوار اقامه نماز کردند بعد از نماز سوم باران بارید یعنی مردم هم باید در اجتماع نماز باران با تضرع و خشوع حاضر شوند تا نتیجه بگیرند اما چون در قم خشکسالی به آن حد نبود که مردم همه احساس خطر کنند و تضرع کنند لذا هرگز نمیتوان گفت عدم تاثیر تنها برای عالمی است که به نماز باران اقدام کرد همان ایام که آیت الله خرازی نماز خواند اثری ند