بسم الله الرحمن الرحیم جمله « راه قدس از کربلا می گذرد» از سخنان دلنشین و زیبای حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) است که در زمان دفاع مقدس برای تشویق رزمندگان اسلام فرمود، چنانکه سقوط کمونیسم را در پیامش به گورباچوف پیش بینی فرموده بود و سرانجام با از هم پاشیدن شوروی سابق به تحقق پیوست. آنچه قابل تأمل و بررسی در جمله فوق است این است که چگونه تحقق پیدا می‌کند – در حالی که دفاع مقدس پایان پذیرفته و میان دو کشور عراق و ایران صلح و تفاهم برپا گردیده است -؟ این موضوع را باید در فضایی بازتر مورد کاوش قرار بدهیم. نماز امام زمان(ع) در بیت المقدس از اعتقادات قطعی اسلامی مشترک میان شیعه و سنی آمدن منجی بزرگ بشریت حضرت مهدی علیه السلام و ظهور او از نسل پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله و ذریه علی و فاطمه زهرا سلام الله علیهما است و در روایات آمده است که او قیام خود را از مکه مکرمه و مسجد الحرام آغاز نموده و در کوفه استقرار پیدا میکند و در بیت المقدس نماز میخواند در حالی که عیسی بن مریم(ع) به او اقتدا میکند. در روایتی از طریق محمد بن حمران آمده است: امام صادق علیه السلام پس از ذکر علائم ظهور قائم علیه السلام فرمود:... آن گاه که او قیام نماید پشت خود را به کعبه میدهد و نزد او سیصد و سیزده مرد گرد میآیند و نخستین سخن او این آیه است: (بقیّة الله خیر لکم إن کنتم مؤمنین) ، سپس میگوید: «من بقیة الله و حجت و خلیفه او در روی زمین هستم»، از آن پس هیچ مسلمانی بر او سلام نمیکند جز با «السلام علیک یا بقیة الله فی أرضه»، آن گاه که هسته اصلی که ده هزار تن هستند گرد آمدند، از مکه بیرون میآید، پس در روی زمین بت، معبود و جز آن باقی نمی‌ماند جز اینکه در آن آتشی می‌افتد و می‌سوزد، و این پس از غیبت طولانی خواهد بود. در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که پنجاه تن از سیصد و سیزده تن یاران اصلی امام زمان علیه السلام که در مسجد الحرام حضور پیدا می‌کنند زن هستند. جابر بن عبد الله از پیامبر صلی الله علیه وآله روایت کرده است که فرمود: همواره دسته‌ای از امت من از حق دفاع می‌کنند تا اینکه عیسی بن مریم در هنگام طلوع فجر در بیت المقدس فرود می‌آید، او بر مهدی فرود می‌اید، به او [عیسی علیه السلام] گفته می‌شود: «ای پیامبر خدا جلو برو تا با تو نماز بخوانیم!»، او می‌گوید: این امت به خاطر ارزش و کرامتی که نزد خدا دارند بعضی امین بعضی دیگر است». و در روایت طولانی دیگر از جابر، پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: «...و مهدی، عیسی بن مریم پشت سر او نماز می‌خواند». از این روایات و روایات فراوان دیگر نظیر آنها استفاده می‌شود: 1. حضرت مهدی علیه السلام قیام خود را از مکه مکرمه و کنار خانه خدا آغاز می‌کند، سپس به کوفه می‌آید، و پس از اینکه آن شهر را پایتخت خود انتخاب کرد، به فلسطین می‌رود، و در بیت المقدس نماز می‌خواند و عیسی بن مریم (ع) نیز در نماز به او اقتدا می‌کند. 2. یاران امام زمان علیه السلام تنها 313 تن نیستند، بلکه این تعداد مربوط به یاران اصلی او است، به گونه‎‌ای که هنگام خروج از مکه مکرمه با سپاهی متشکل از ده هزار تن بیرون می‌آید. 3. هنگام ظهور و قیام حضرت مهدی علیه السلام از مسیر مکه تا کوفه و نیز از کوفه تا بیت المقدس مانع قابل ذکری برای عبور لشکر امام مهدی علیه السلام وجود ندارد، یعنی این مناطق از لوث وجود زمامداران ستمگر پاک می‌گردد. نشانه های پاک شدن مناطق اشاره شده را هم اکنون می‌توان حدس زد از اینکه: تروریست‌هایی امثال داعش و حامیانشان در حال افول و نابودی هستند و اگر ستمگرهایی از آنان در برخی از این مناطق مشاهده می‌شد و یا هم اکنون مشاهده می‌شوند یا فرو پاشیده‌اند و یا با مدد خدا در حال فروپاشی و نابودی هستند، چنانکه وحشت برخی از مسئولین نظام‌های ستمگر در منطقه از ظهور حضرت مهدی علیه السلام که به آن تصریح کرده و گفته اند «ایرانیان به ظهور مهدی عقیده دارند» در می‌یابیم که کاخ‌های ستم آنان به سستی گراییده و در حال فرو پاشی است. در این میان نقش جمهوری اسلامی و رهبری بزرگوار آن و نیز نقش شیعیان ایران، عراق و لبنان در مبارزه با تروریست‌های وهابی و نیز در مبارزه با صهیونیسم و پشتیبانی معنوی از مبارزان فلسطین و مردم مظلوم یمن ستودنی و کارساز و زمینه ساز اهداف یاد شده برای ظهور امام مهدی علیه السلام است. در ایران پیش از سخن گفتن در باره ایران دو روایت را ملاحظه نمایید: 1 . امام موسی کاظم علیه السلام فرمود: «مردی از قم مردم را به سوی حق دعوت میکند، با او مردمی گرد هم میآیند مانند آهن تفتیده هستند، تند بادها آنان را نمی‌لرزاند، از جنگ خسته نمیشوند و نمی‌ترسند و بر خدا توکل می‌کنند و عاقبت از آنِ با تقوایان است». نشانه های آن مرد تنها در امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) مشاهده شده است. 2. امام باقر علیه السلام فرمود: «گویا من مردمی را می‌بینم