ا ﷽ ا 🔰 از قرآن 📌 تدبر در آیاتی از جزء ۳ ()استاد 🗓 ۳ جُمادي‌الثّانیة / ۱۵ آذر ۱۴۰۳ بِسْـــــمِ‌الـلَّـهِ‌الرَّحْـمَنِ‌الرَّحِیـــــمِ ۴۲- کسانی که در ادای حقوق مالی تعلل دارند، بالاخص حقوق مالی واجب، در قیامت از شفاعت محروم اند (۲۵۴)  ۴۳- اهمیت کسب «علم مفید» مانند آگاهی هایی که اعتقادات را تقویت می کنند، تا حدی است که صد سال وقت گذاشتن برای دریافت یک گزاره اعتقادی پیرامون معاد، کار زیادی نیست! که فرمودند: اگر شب قدر را به مذاکره علم سپری کردی افضل اعمال را انجام داده ای (۲۵۹) ۴۴- «والله غنی الحلیم» ببین خداوند که غنی به ذات است در برابر بدرفتاری های بندگانش چه حلمی دارد؟ تو چرا با رسیدن به ثروتی و یا قدرتی و یا دانایی این گونه طغیان می کنی و با افراد محروم که به توانمندی های تو محتاج اند این قدر پرخاشگر و زشت گو و بد هنجار می شوی؟ فرمودند وقتی کسی درخواستی از تو دارد « لا تقطعوا علیه مسئلته حتی یفرغ منها » بگذارید تمام مطلبش را بگوید « ثم ردوا الیه بوقارٍ و لینٍ » بعد با وقار و ملایمت جوابش را بدهید « رُدُّوا اَلسَّائِلَ بِبَذْلٍ يَسِيرٍ وَ بِلِينٍ وَ رَحْمَةٍ فَإِنَّهُ يَأْتِيكُمْ حَتَّى يَقِفَ عَلَى أَبْوَابِكُمْ مَنْ لَيْسَ بِإِنْسٍ وَ لاَ جَانٍّ يَنْظُرُ كَيْفَ صَنِيعُكُمْ فِيمَا  خَوَّلَكُمُ  اَللَّهُ» گاهی فرشته ای به این شکل شما را در بوته آزمایش قرار می دهد که با نعمات الهی چه می کنید !؟  (۲۶۳)  ۴۵- همین که به فکر می افتید حقوق مالی را ادا کنید( چه واجب چه مستحب) مخصوصاً اگه چشمگیر هم باشد مثلاً یک کالای ارزشمندی باشد) شیطان نیازهای احتمالی را برایت جلوه می دهد و حتی نیاز می سازد چون او می خواهد سد راه تو شود. اگر با کمک پروردگار و توجه به وعده الهی به وسوسه ی شیطان غالب آمدی چه بهتر و الا شیطان یک قدم جلوتر می آید «یأمرکم». قدم اول «وعدکم» بود ، قدم دوم «یأمرکم» است. تو که از انفاق مستحب خودداری کردی، بعد نسبت به انفاق واجب (مثل ادای خمس) با تو رو در رو می شود اگر در مرحله «یعدکم» در مقابل شیطان مقاومت کردی به یأمرکم نمی انجامد (۲۶۸) ۴۶- از انفاق حتی به نیازمندِ غیر مسلمان دریغ نکن. در مکتب تربیتی اسلام، مسلمان ها آرزوی زندگی منهای فقر حتی برای کفار هم دارند « اغن کل فقیر» بعد چطور تو از انفاق به نیازمندان شیعه دریغ می کنی؟! (۲۷۲)  ۴۷- معاد باوری ضامن سلامت اقتصاد: نگران قیامت باشید که قوی ترین ترمز در برابر گناه ، بالاخص گناه اقتصادی است. نگران این نباشید که در قیامت به شما ظلم شود در آن روز سر سوزنی، حتی فتیلی، به احدی ظلم نمی شود « لا تظلمون فتیلا» ( فتیل همان رشته بسیار باریک و نازک شکاف هسته خرما را میگویند) بلکه نگران باشید از این که «تُوَفَّی کل نفس ما کسبت» به هر کسی عمل خودش را می دهند.( می گویند این آخرین آیه ایست که بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شده ببین با خودت چه می کنی سرنوشت خودت را چگونه رقم می زنی؟ (۲۸۱) ۴۸- « ولا یأب کاتب ان یکتب کما علمه الله » بزرگترین آیه قرآن مربوط به تنظیم سند برای تعهدات مالی و پرهیز از اکتفا به قول و قرار زبانی است. تعهدات زبانی را با زبان قلم روی کاغذ بیاورید و دو شاهد هم گواهی کنند . می گوید ای کسی که قلم را به دست گرفتی و می نویسی این قلم، این هنر نوشتن که از معجزات آفرینش است «الذی علّم بالقلم»، این را امانت پروردگار بدان و مواظب باش ببین چه می نویسی و چه باید بنویسی؟ اولاً از این قدرت و توانایی که امانت الهی است استفاده کنیم و ثانیاً درست استفاده کنیم، دریغ نکنم از خدمت به همنوعان با این امانت الهی (۲۸۲) ۴۹- اگر طلبکار دَین را فراموش کرد و یا دنبال مطالباتش نیامد و یا سندی هم تنظیم نکردید که تعهد مالی در آن  قید شده باشد، چون به امین بودن بدهکار اطمینان کردند، ای بدهکار بدان اگر سند نیست خدا که هست، تقوای الهی کجا رفته؟ (۲۸۳)  ۵۰- ورد قرار دادن پنج آیه ای که هر کدام با « الله لا اله الا هو » آغاز می شود ( آیت الکرسی در سوره بقره آیه دوم آل عمران آیه هشتاد و هفت س شریف نساء ، هشت طاها، سیزده تغابن ) که حاوی اسم اعظم پروردگار است، برای شتاب گرفتن و روان سازی امور جزئی و کلی زندگی، یعنی ای بشر، همه گیرها و گردنه ها و قفل ها و بن بست های زندگی تو، برای غفلت از این جمله است « لا اله الا هو » برای اینکه می خواهی خودت کارت را پیش ببری در حالی که حیِّ قیوم  خداست و بس (۲) ۵۱- دیدید در جنگ بدر که لشکر کفار شاید بیش از سه برابر لشکر مسلمان ها ، ساز و برگ نظامی و عده وعده داشتند، اما چون مسلمان ها فی سبیل الله کار می کردند،  نه برای شهرت یا ثروت یا قدرت، خدا آنها را پیروز کرد.