"ماجرای داعش و روایات آخرالزمانی؛"
آیا خروج «داعش» از نشانههای ظهور امام زمان است؟
قسمت 1
سلفیها به خوبی آموزش دیدهاند تا اخبار موجود در روایات و احادیث را نمونهسازی کنند و با قتل عام مردم، همگان را مطمئن کنند که به راستی، اینان پیشقراولان سفیانیاند.
به گزارش صاحب نیوز به نقل از موعود؛ اسماعیل شفیعی سروستانی؛ هجوم مغولوار لشکر وحشت سلفی، داعش، به سرزمین «عراق» پس از «سوریه»، به ناگهان زنگ خطر را برای ساکنان شرق اسلامی به صدا در آورد. پیشروی عجیب و غریب در جغرافیای بزرگی از دو سرزمین سوریه و عراق، کشتار بیرحمانه و مثال زدنی بیگناهان شیعه، مثله کردن اجساد، ذبح بیگناهان و شعار دولت اسلامی عراق و شام و بالأخره پرچم سیاه این جنایتکاران، این گمان را به ذهن بسیاری از ساکنان «ایران»، عراق و «بحرین» و … متبادر ساخت که این واقعه در مسیر خروج سفیانی و پیشقراولان آن است. همان که در روایات ائمّه دین(ع) از او و هجمهاش، به عنوان اوّلین نشانه حتمیّه ظهور یاد شده است.
برخی شباهتها در اقوال و اعمال گروه داعش سلفی با همه آنچه که روایات اسلامی درباره سفیانی و عملکرد لشکریانش بیان کردهاند، این گمان را تقویت میکرد.
نام سفیانی با سرزمین «شام» پیوند خورده است. بنابر گفته یاقوت حموی در جلد سوم «معجم البلدان»، شام شامل سرزمینهایی از رود «فرات» تا سرزمینهای همجوار «عریش» در «مصر» است. پهنای آن از کوههای «طی» به سوی «قبله» تا دریای «مدیترانه» است. شهرهای مهمّ «منیح»، «حلب»، «حماه»، «حمص»، «دمشق»، «المعرّه» و «بیتالمقدّس» در وسط آن منطقه قرار دارند و در ساحل دریا در آن منطقه نیز شهرهای «انطاکیه»، «طرابلس»، «عکا»، «صور»، «عسقلان» و… قرار دارد. (1) این در حالیاست که امروزه، نام شام بلافاصله کشور سوریه و پایتخت آن، دمشق (هشام) را متبادر به ذهن میسازد.
مستندات بسیاری بر حوادث شام، در سالهای قبل از ظهور کبرای امام زمان(عج) اشاره میکنند. مهمترین آنها حسنه جابر در کتاب «الغیبه» نعمانی، ص 186، است که از امام محمّد باقر(ع) نقل میکند که فرمودند: «ای جابر! قائم ظهور نمیکند تا آنکه فتنهای شام را فراگیرد و اهل شام به دنبال خلاصی از آنند؛ امّا راهی برای آن نمییابند.» (2)
در کتاب «عقد الدّرر» روایتی آمده است که میفرماید: «در شام فتنهای خواهد بود که آغازش همچون بازی کودکان است. هر چه این فتنه از یک طرف آرام و خاموش میشود، از جانب دیگر سربرمیآورد و پایان نمیپذیرد تا آنکه منادی از آسمان ندا سر میدهد. آگاه باشید که تنها فلانی امیر است…» (3)
چنانکه میبینید، این حدیث اگر چه از نظر اهل حدیث، مستنداتش ضعیف خوانده میشود، امّا بر مجموعهای از وقایع رفته بر سرزمین سوریه، طیّ دو سال اخیر گواهی میدهد.
همچنین از رسول اکرم(ص) روایت شده است که فرمودند: «بعد از من، چهار فتنه برای شما پیدا میشود: در فتنه اوّل: [ریختن] خونها حلال خواهد شد. در فتنه دوم: [ریختن] خونها و [غصب] اموال حلال میشود. در فتنه سوم: [ریختن] خونها و [غصب] اموال و ناموس مردم حلال خواهد شد. فتنه چهارم، فتنهای است شدید و تاریک که حرکت آن نظیر حرکت کشتی است در دریا؛ به طوری که احدی از مردم، از شرّ آن ملجأ و پناهی نخواهند داشت. از شام شروع میشود و عراق را فرا میگیرد و جزیره را با دست و پای خود میکوبد. در آن فتنه، مردم نظیر پوستی که دبّاغی شود، دچار بلا میشوند، در آن موقع، احدی از مردم قدرت ندارد که (به فتنهانگیزها) بگوید: بس است، از هر ناحیهای که آن فتنه را رفع کنند، از ناحیه دیگری سر برون خواهد کرد.» (4)
طیّ این ایّام، جمع بزرگی از مسلمانان، به ویژه شیعیان که جسته و گریخته روایات و احادیثی درباره وقایع سخت و شورشهای اجتماعی (فتنه) قبل از ظهور امام(ع) به گوششان خورده بود، از خود میپرسیدند: آیا میان آنچه امروز در سوریه میگذرد و آن اخبار آخرالزّمانی رابطهای وجود دارد؟
در ایران نیز برخی با شتاب فراوان سعی در مصداقسازی شخصیّتهای سیاسی، اجتماعی امروز و حاضر در مناصب کردند و در پی مرحوم بهلول، نشانههای سفیانی را در لشکرگاه سوریه جستوجو میکردند.
در اوج جریان مصداقسازی و انتشار لوح فشرده ظهور نزدیک است، نگارنده در یکی از شمارههای موعود، مقالهای با عنوان اندر حکایت شعیب بنصالح منتشر ساخت و با نفی تطبیق این شخصیّت با آقای محمود احمدینژاد و مستند به روایات اسلامی، همگان را از مصداقسازی شخصیّتهای آخرالزّمانی برحذر داشت.
بالا گرفتن فتنه در عراق و هجمه گروه تروریستی داعش بر سرزمینهای شیعی عراق، طیّ یکی دو هفته اخیر، دیگر بار تنور مصداقسازی را گرم کرده و بر این شبهه دامن زده شد که شاید به راستی داعش و همه آنچه که با درندهخویی و سبعیّت بر سر شیعیان مظلوم عراق میآورد، پیشقراولان خروج سفیانی و بلافاصله پس از آن، ظهور حضرت ولیّ عصر(عج) باشد.
ادامه دارد....