• . درانتھای بحث دیروز توحید رو به سه قسم تقسیم کردیم. توحیدذاتی-توحید‌افعالی-توحید‌صفاتی وهر یک از این سه قسم رو قراره باهم بررسی کنیم. واما توحید ذاتی: یعنی قبول داشتن اینکه ذات خداوند یکتاست و هیچ مِثل و شریکی ندارد. و هیچ‌گونه ترکیبی هم در آن راه ندارد. و برای اثبات آن از دلایل استفاده می‌کنیم. 1‌• : در چند جلسه قبل گفته‌شد که خداوند واجب الوجود است و لازمه‌ی واجب‌الوجود بودن این است که هیچ نقصی در آن نباشد و اگر نقصی باشد دیگر واجب الوجود نمی‌شود. 2• : اگر ما دوتا کتاب فرض کنیم آن دو کتاب در "کتاب‌بودن" باهم اشتراک دارند. و در مواردی از جمله "رنگ،محتوا،مکان،محتوا،حجم" متفاوت باشند. یعنی این دو کتاب از جهاتی باهم مشترک و از جهاتی باهم متفاوت‌اند. حالا اگر ما دوتا خدا فرض کنیم لازم است که در "خدا‌بودن" باهم مشترک باشند. و از این جھت که قرار باشد ‌"عنوان‌دو‌بودن‌" برآنها اطلاق شود باید از جهاتی متفاوت باشند یعنی یک خصوصیاتی یک خدا داشته باشد که دیگر ندارد. و آن خداهم خصوصیاتی داشته باشد که دیگری نیز نداشته باشد. و در این حالت یعنی هردوی آن خدایان ناقص هستند چون خصوصیاتی رو دارا نیستند و این با واجب‌الوجود و بی‌نقص بودن خداوند سازگار نیست. لذا ممکن نیست که بیش از یک خدا داشته باشیم. 3• : به سه مقدمه زیر توجه کنید: هرگاه دوخدا فرض شود با سه احتمال روبه‌رو خواهیم بود، ۱. تنها یکی از آن دو می‌تواند از تحقق اراده دیگری جلوگیری کند ولی دیگری قادر به چنین کاری نیست در این صورت روشن است که خدای حقیقی همان خدای اول است و خدای دومی به دلیل مغلوب بودن اراده‌اش نمی‌تواند خدا باشد. ۲. هردو میتواند از تحقق اراده دیگری جلوگیری کنند. ۳. هیچ کدام نمی‌تواند از تحقق دیگری جلوگیری کند. اما دواحتمال آخر از این جهت که مغلوب شدن خدایان مفروض و ناتوان بودن خدایان برای غلبه بر دیگری با واجب الوجود بودن منافات دارد. لذا هردو احتمال نامعقول می‌شود و چون احتمال دیگری ممکن نیست لذا فرض خدایان متعدد محال است. ⓙⓞⓘⓝ↴ ♡|→• @shohaadaae_80